Nu consumenten gewoon zijn om even hun smartphone op te diepen om over het even wat informatie te kunnen opvragen, willen ze ook snel alles weten over woningen die ze eventueel willen kopen. Dat is een nood waar het vastgoedkantoor Flanders Properties, met kantoren in Knokke-Heist, Brugge en Maldegem op inspeelt, en die het kantoor de jongste jaren geen windeieren heeft gelegd. Volgens zaakvoerder Thibault Buyse, die meer dan vijftien jaar ervaring heeft in de verkoop van residentieel vastgoed, is het de logica zelve. “Het volstaat om even na te denken over hoe je zelf bent als consument om te weten aan welke verlangens je als vastgoedaanbieder moet voldoen.”
Hij voegt er evenwel meteen aan toe dat dit bij de verkoop van huizen misschien toch wat ingewikkelder ligt dan bij het doorsnee huis-, tuin- en keukenproduct. “Bij het kopen van een woning komen toch ook heel wat technische en stedenbouwkundige vragen krijken, om nog te zwijgen van de vragen rond en ergieverbruik en EPC-waarden. Wij hebben ervoor gekomzen om voor elke woning uit ons aanbod alles op een technische fiche te verzamelen die we ook op onze website zetten. Hoe meer we proactief inspelen op de vragen die kandidaat-kopers zich kunnen stellen, hoe gemakkelijker de verkoop uiteindelijk zal lopen. We moeten er immers niet flauw over doen: Google is voor iedereen onze beste informatievriend geworden. Het is als vastgoedmakelaar dan ook onze plicht alle informatie die we over woningen die te koop staan, online beschikbaar te stellen. Zelfs oudere mensen die een nieuwe woning willen kopen, laten zich tegenwoordig immers door vrienden en familie bijstaan om daar eerst zoveel mogelijk op internet over terug te vinden. Daarom waken wij erover om altijd te voldoen aan ons basisprincipe dat transparantie een sleutelwoord moet zijn.”
Die transparantie vertaalt zich bij Flanders Properties voorts ook in een professionele en gepersonaliseerde aanpak. “We werken bijvoorbeeld met een professionele fotograaf om de woningen goed in beeld te brengen”, geeft Thibault Buyse aan. “Maar daarnaast zijn we ook creatief met de aankondigingborden. Daarop maken we ook plaats voor foto’s van het interieur. Net als de transparantie is dat een manier om de geïnteresseerden niet alleen te tonen dat de verkoper niets te verbergen heeft, maar om hen ook aan te geven welke troeven de woning precies in petto heeft. Waarom zou je je beperken tot een foto van de gevel die eigenlijk niets zegt over het interieur?”.
De proactieve en professionele aanpak heeft Flanders Properties de jongste jaren alvast een mooie boost gegeven en zal volgens Thibault Buyse dan ook onverminderd worden voortgezet.