Opleiding HoGent garandeert werkzekerheid of carrièreklim

03daa37De faculteit Bedrijf en Organisatie van de HoGent organiseert voor het derde jaar op rij een opleiding digitale marketing in 25 sessies, vooral bedoeld voor marketing- en communicatiemanagers, IT-specialisten, zaakvoerders of partners van een eigen business en afgestudeerde marketeers en informatici. Kenmerkend voor de opleiding is dat het om praktijkgerichte sessies gaat waarvan de docenten tot het kruim van de digitale wereld behoren.

“De opleiding is uitgezet in 4 modules en covert daarmee alle relevante expertisegebieden die nodig zijn om een verstandige digitale strategie uit te zetten”, zegt ¨Ruth DeVreese (foto), die samen met Else Deneys het programma coördineert.

Die modules zijn strategie en planning, performance, branding en analyse en metrics. Op die manier krijgen deelnemers inzicht in trends, gedrag van de online consument, de concrete mogelijkheden om digitale tools in te zetten en acties beter te laten renderen, de juiste verhalen om online sterke merken uit te bouwen en de relevante meetinstrumenten. Het sluitstuk van de opleiding is een digitaal plan met geïmplementeerde acties.

De sessies worden ingevuld door gastsprekers die stuk voor stuk tot de top van de digitale scene in België behoren: experts in een zeer specifiek deelgebied van de digitale marketing die één welbepaald topic voor hun rekening nemen. Het gaat onder meer om specialisten van InSites Consulting, In The Pocket, Bisnode, Talking Heads, Safeshops, The Fat Lady, Pebblemedia, Wijs, en Kinepolis. De meeste van die bedrijven zijn in Gent en omgeving gevestigd of hebben er hun roots.

“Digitaal aanwezig zijn is tegenwoordig de realiteit voor alle organisaties van klein naar groot”, geeft Ruth DeVreese nog aan. “De opleiding sluit aan bij die drastische zogeheten disruptieve shift die volledige markten, communicatiemodellen en bedrijfsstructuren overhoop haalt. En de prangende vraag vanuit het bedrijfsleven naar meer digital insights en effectieve werkbare tools en technieken om digitale acties beter te laten renderen. Met het volgen van deze opleiding zijn werkzekerheid of een stap vooruit in de carrière zo goed als gegarandeerd. Met deze praktijkgerichte opleiding wordt dan ook een oplossing geboden aan de grote vraag naar digitale marketingprofielen. Nog geen 1% van alle studentenjobs zit in de marketingsector en dat sluit niet aan bij de realiteit.”

Nieuw vanaf academiejaar 2016-2017 is dan ook de samenwerking met Google binnen de Digital Masters Academy. Daarbij wordt een leertraject opgezet waarbij specialisten studenten de knepen van digitale marketing bijbrengen. Wie het traject succesvol doorloopt, kan aan de slag als werkstudent op een echt digitaal project. De Digital Masters Academy (DMA) bestaat uit vier fases: education, assessment, screening en placement. Tijdens de opleiding leren studenten alles over digitale marketing en de nodige in te zetten tools (AdWords, Search Advertising, Display Advertising,…). Daarna moeten de studenten drie Google AdWords-certificaten behalen en deelnemen aan de Google Online Marketing Challenge. Wie daarin slaagt, krijgt een betaalde job aangeboden op een echt digitaal project. Voor die jobs zorgt Bloovi ME, hét HR-bedrijf dat zich toespitst op de digitale sector.

Vanaf 27 september 2016 start de opleiding op de faculteit Bedrijf en Organisatie van de HoGent (campus Schoonmeersen) voor 25 sessies telkens van 14 tot 17 uur.