Het communicatiebureau Forte uit Melle vierde op 30 september zijn vijfentwintigste verjaardag. Jan Lagast (foto), die een diploma als ingenieur behaalde, begon in de jaren negentig met journalistiek en copywriting over technische onderwerpen, zodat ingewikkelde topics voor het eerst ook relatief toegankelijk werden voor niet-specialisten. Vanuit die ervaring ontwikkelde hij de Effectree-methode om ingenieurs te helpen om snel een helder gestructureerde tekst te schrijven.
“Vrij snel groeide Forte uit tot het grootste journalistieke en technologieedactiebureau van de Benelux”, zegt hij. “Daarna zijn we ons ook gaan toespitsen op marketingcommunicatie en vanaf het begin van de jaren 2000 ook op sales en marketingmanagement via de oprichting van een zijtak met de naam Forte Coaching & Consulting. In het begin van de jaren negentig waren we één van de eerste bedrijven in België om internet te omarmen. We organiseerden toen zelfs een lezing met de piepjonge Peter Hinssen over wat internet te bieden kon hebben aan Belgische uitgeverijen.”
Jan Lagast ontwikkelde de afgelopen jaren verschillende nieuwe managementmethodes: Customer Beaching om de end-to-end-processen van marketing en sales bij elkaar te brengen, WinSquare om snel de win-win te vinden voor diensten en producten op industriële markten en Four Forces in decision taking om inzicht te verkrijgen in het aankoopgedrag van industriële klanten.
Jan Lagast is ondertussen ook gastdocent bij onder meer de UGent en aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is vastbesloten om met Forte de weg te blijven bewandelen die het bedrijf gebracht heeft waar het nu staat.