Het Europese voedingsbedrijf Alpro, dat zijn administratie en marketing coördineert vanuit de vestiging in Sint-Denijs-Westrem, ziet de markt van plantaardige drinks en voedingsproducten jaar na jaar fors toenemen. Omdat het bedrijf zelf ook sterk blijft groeien, kondigt het ook in 2016 opnieuw een investering van maar liefst 115 miljoen euro aan.
Bovendien toont Alpro aan dat deze sterke groeicijfers hand in hand gaan met duurzaamheid. Als lid van het WWF Climate SaversProgramma, legt het voedingsbedrijf zichzelf immers strenge doelstellingen met wetenschappelijke onderbouw op voor CO2 vermindering tegen 2020.
Sinds de uitbreiding in 2012 van het bestaande gamma van drinks en voedingsproducten op basis van soja met de lancering van plantaardige drinks op basis van amandel en hazelnoot, investeerde Alpro al 155 miljoen euro in onder meer nieuwe productielijnen,verdere uitbreiding van het productgamma. Na een investering in 2015 van 80 miljoen euro, plant het voedingsbedrijf in 2016 opnieuw een miljoeneninvestering. Van de 115 miljoen die voor dit jaar gepland wordt, gaat 80 miljoen euro naar België. Er wordt geld uitgetrokken voor nieuwe productielijnen, nieuwe verpakkingslijnen, voor de opbouw van een volledig geautomatiseerde magazijnen en andere logistieke verbeteringen.
“Hierdoor zal de totale productiecapaciteit met 25 procent stijgen”, aldus een trotse Bernard Deryckere, CEO van Alpro. Ook het personeelsbestand van Alpro nam de voorbije jaren fors toe. In 2015 werden 200 extra medewerkers aangeworven, waarvan het grootste deel voor de Belgische vestigingen in Wevelgem en Sint-Denijs-Westrem.. In 2016 komen daar nog eens 160 nieuwe werknemers bij, waarvan 130 in België en dit vooral in de productie, verkoop en marketing. Dit wil zeggen dat het personeelsbestand tussen 2012 en 2016 met maar liefst 80 procent is toegenomen. De verschillende vestigingen zullen tegen eind 2016 in totaal 1270 arbeidskrachten tellen. (KC)