Ondanks een grote kandidatenpool, moeten bedrijven een diepgaand inzicht
verwerven van de verwachtingen van topkandidaten om talent aan te trekken. Meer dan 1 op 2 Belgische CFO’s verliest af en toe een geschikte kandidaat tijdens het aanwervingsproces. Dat blijkt
uit onafhankelijk onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf
Robert Half bij 200 Belgische CFO’s en financiële directeurs.
Het aanwervingsproces wordt vaak gezien als een eenzijdig proces in het voordeel van de werkgever. Toch zijn bedrijven zeker niet altijd aan de winnende hand. Bijna negen op de tien (85%) van de Belgische CFO’s en financiële directeurs geeft aan moeilijkheden te ervaren bij het vinden van
gekwalificeerde financeprofessionals. Er is geen garantie dat de kandidaat van hun voorkeur hun bod zomaar zal aanvaarden. 51% geeft zelfs aan dat ze soms een geschikte kandidaat verliezen aan andere bedrijven.
Chris Raman (foto), CEO van de Gentse bedrijven Ventures4Growth en van Groeiatelier, bevestigt dat de cijfers volgens hem best wel kunnen kloppen. “Ik heb ook al kandidaten op het laatste ogenblik zien afhaken. Niet zozeer omdat hun bestaande werkgever hen een hoger loon zou bieden, wat volgens de studie van Robert Half de
hoofdoorzaak is, maar wel omdat de functie toch niet helemaal lijkt overeen te stemmen met de verwachtingen.”
Chris Raman kreeg bij de laatste aanwervingsgesprekken die hij voerde ook duidelijk de indruk dat verloning niet meer op de eerste plaats komt. “Bijkomende training- en ontwikkelingsmogelijkheden, maar ook voordelen op het vlak van welzijn en gezondheid, flexibiliteit om te mogen werken waar en wanneer men wil, en een positieve kantooromgeving op een gunstige locatie kunnen de doorslag geven.
Wel is het zowel aan de toekomstige werkgevers als aan de kandidaten om transparant te zijn tijdens het selectieproces. Voor kandidaten betekent dit dat ze hun motivatie en ambitie kenbaar moeten maken. Daarnaast moeten ze de bedrijfscultuur van het bedrijf waarvoor ze solliciteren op voorhand onderzoeken om te zien of die aansluit bij hun verwachtingen. Voor bedrijven houdt dit in dat ze best transparant communiceren met
de kandidaat over de positie, verantwoordelijkheden, werktijden en verloning.
“Ik heb ook niet de indruk dat kandidaten altijd perse nog naar een groot bedrijf willen”, zegt Chris Raman nog. “Steeds meer zijn ze volgens mij geïntereseerd in de brede ontwikkeling die ze voor zichzelf kunnen vinden in een kleine en middelgrote
onderneming.”