Manufactuur is een van de eerste webwinkels voor dameskledij en accessoires in België. Mode was altijd al een passie van Anke Speelman (foto) en zes jaar geleden maakte ze er haar beroep van.
“Ik was ervan overtuigd”, zegt ze dat “ik een publiek zou vinden voor een eigenzinnige, elegante en eigntijdse collectie die beantwoordt aan mijn eigen smaak en stelde een dergelijke collectie samen met nieuwe en verrassende labels, als Aymara, Ann Bruggeman, Le Mont Saint-Michel, Les Prairies de Paris en Rue Blanche, die consumenten niet om het even waar kunnen vinden. Bovendien vullen zorgvuldig gekozen accessoires de collectie aan. Zo bied ik ook speciaal voor Manufactuur ontworpen juwelen, handtassen in fijn leder, sjaals, hoeden, schoenen en handschoenen aan om voor een complete outfit te zorgen.”
Anke Speelman koos bewust voor onlineverkoop, omdat het volgens haar een evidentie is dat de moderne consument, die elk moment van de dag de wereld in zijn binnenzak draagt, ook graag wil shoppen op het moment dat hem of haar dat het beste uitkomt, zonder last te hebben van files of parkeerstress.
“Tegelijk wilde ik consumenten ook de kans bieden om toch te passen en te voelen en konden ze dus een afspraak maken”, geeft Anke Speelman nog aan. “Dat heeft geleerd hoe de verhoudingen liggen tussen online- en offlineverkoop. Ik verkoop nu ongeveer 60% online en 40% op afspraak.”
In september 2015 opende ze in Merelbeke haar eerste vaste verkooppunt. Maar nu heeft ze ook weer een tijdelijke pop-up aan zee, meer bepaald in Sint-Idesbald, die geopend blijft tot 10 april.
Anke Speelman geeft dus blijk van sterk ondernemerschap in een sector die het op zijn zachtst gezegd niet zo gemakkelijk heeft. “Ik geloof heel sterk in het on- en offline gegeven”, geeft ze nog aan.” Zeker in mijn branche, moet je volgens mij beide kunnen aanbieden. Aangezien ik online begon, staat dit vrij stevig, wat een groot voordeel is ten opzichte van winkels die net omgekeerd werken en vaak de webshop onderschatten qua tijd en investering. Mijn ambitie is dan ook om op termijn nog meer offline punten te openen ter versterking van de online en om om ervoor te zorgen dat die offline verkooppunten ook de onlineverkoop helpen stimuleren.”