Terwijl de media uitpuilen van berichten over de toenemende winkelleegstand, blijven diverse ondernemers en onderneemsters volop hun geloof uiten in de kleinhandel. Eén van die onderneemsters met pit is Dinny Claes (foto), die sinds twee jaar in de Stationstraat in Sint-Niklaas de winkel voor dameskleding Avenue uitbaat. Nu opende ze ook een Avenue in het nabijgelegen Belsele. “Bij de pakken blijven zitten en braaf toekijken hoe onlineconcurrenten een steeds groter deel van de koek opeisen, heeft geen zin”, zegt ze strijdvaardig. “We moeten als winkelier onze eigen troeven uitspelen.”
En dat is dus sinds begin maart een nieuwe winkel in Belsele, waar klanten makkelijk kunnen parkeren en ook veel andere winkels en merken van topkwaliteit vinden. Met merken als onder andere By Malene Birger, Voluspa, IKKS, Filippa K en Maison Martin Margiela “MM6” in de rekken, is de winkel dan ook een mooie aanvulling op de andere speciaalzaken in de dorpskern.
Eigenares Dinny Claeys legt uit waarom ze voor Belsele koos. “Belsele is echt een gezellig dorp dat heel erg leeft door de sterke retailzaken. Ik wil daar de meerwaardezoekers onder de consumenten bereiken. Klanten die in alle rust willen shoppen en advies krijgen, die op zoek zijn naar duurzame merken en kledingstukken.”
Haar winkel in Sint-Niklaas bklijft bestaan maar krijgt een ander concept. “Het wordt een soort van creatief Lab waar ik naast de verkoop van enkele nieuwe merken als Lost en Like This ook een outlet ga inrichten”, zegt Dinny Claes. “Bovendien wil ik andere ondernemers en designers uit de regio de kans geven om het pand in hartje Sint-Niklaas te gebruiken. Veerle Van Overloop uit Vrasene zal met haar prachtige keramiekcollectie ‘Fou de Feu’ de eerste zijn die het Lab tijdelijk zal bezetten. Zij zal binnenkort een stockverkoop houden en een workshop geven. Dat is ook heel leuk voor alle passanten die kunnen meevolgen door de etalage.”
Met de opening van een nieuwe boetiek in Belsele en het geven van een andere invulling aan de winkel in Sint-Niklaas bewijst Dinny Claes in ieder geval dat ook retailondernemers in de modesector best in staat zijn om zichzelf “opnieuw uit te vinden” en om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.