In een studie van de Vlerick Business School onderzochten Veroniek Collewaert, professor ondernemerschap bij Vlerick en Frederik Anseel hoe de passie voor ondernemen evolueerde bij 112 startende ondernemers uit het BRYO-netwerk van VOKA. Hun bevindingen zijn nu opgenomen in het prestigieuze Journal of Management Studies. En die bieden tegengas aan het sterke enthousiasme dat momenteel voor ondernemen en startups bestaat, want Veroniek Collewaert (foto) en Frederik Anseel komen tot de conclusie dat het enthousiasme van startende ondernemers lang niet zo groot is als men zou verwachten als men de talloze artikels leest over het najagen van dromen, het pitchen voor investeerders en het succesvol afronden van investeringsrondes.
De auteurs van het onderzoek geven in De Tijd aan dat ze zelf staan te kijken van de resultaten omdat het toch logisch is dat men zou verwachten dat de passie toeneemt naarmate een onderneming meer vooruitgang boekt en zich verder ontwikkelt, maar dat blijkt dus volgens het onderzoek niet met de realiteit overeen te stemmen.
Dat heeft volgens Veroniek Collewaert te maken met het feit dat startende ondernemers altijd met overdreven optimisme beginnen maar dan een koude douche krijgen als ze zien dat het veel meer geld kost en veel langer duurt dan aanvankelijk gedacht om hun dromen waar te maken. De onderzoekers stippen wel nog aan dat ook de context waarin een dergelijk onderzoek gebeurt een grote impact kan hebben op de resultaten. In een pessimistische context zijn ook de antwoorden pessimistischer.
Momenteel lijken lijken starters en ondernemers een soort onoverwinnelijkheidsaureool te hebben. Ze worden ook voortdurend op een schild geheven. Frederik Anseel vindt dat daardoor een gevaarlijke situatie ontstaat. “Er zijn tal van initiatieven voor starters en geld is eigenlijk gratis beschikbaar. Dat houdt gevaren in voor een zeepbel.”
Temeer omdat we duidelijk in een tijdperk leven van “the winner takes it all” en dat dus ook heel veel starters hun grote dromen niet zien uitkomen en ontgoocheld geraken.
Omar Mohout, die in België is uiktgegroeid tot de autoriteit rond alles wat met startups te maken heeft, relativeert alvast en vindt dat doemdenken niet op zijn plaats is. “Startups zijn meer dan ooit nodig om jobs te creëren en om de economie te ondersteunen. En natuurlijk is het daarom beter dat die startups kunnen doorgroeien tot scale-ups. Maar geen enkel bedrijf kan een “scale-up” worden met vijftig of meer medewerkers als het niet eerst een startup is geweest. Startups en initiatieven om startups te ondersteunen blijven dan ook meer dan ooit nodig.”