Starter van de week : La Vraie Vie organiseert beleving op winkel- en werkvloer

eddedekMet meer dan twintig jaar ervaring in retail – ze was onder meer zeven jaar winkelverantwoordelijke van de Standaard Boekhandel Gent Sint-Baafs – op de teller startte Els De Deken eind oktober 2015 in Oudenaarde met La Vraie Vie, een bureau dat beleving bedenkt en realiseert op de winkel- en de werkvoer.
“Het is nog maar pas gestart”, lacht ze, “maar het is een echt startupverhaal met vallen en opstaan, dat wel leert dat waar een wil is om te ondernemen ook altijd een weg te vinden is.”
Els De Deken wilde vanuit de vaststelling dat winkels vaak zeer lelijke, triviale geschenkverpakkingen aanbieden beginnen met de verkoop van readymade pakketjes geschenkverpakking, waarmee de klant aan de slag zou kunnen gaan.
De onderneemster toetste het idee af bij het hoofdkantoor van Standaard Boekhandel en stak haar licht op bij andere retailers. “En daaruit bleek dat niemand op mijn inpakservice zat te wachten. Ik ging dan ook op zoek naar een alternatief, zonder mijn passie uit het oog te verliezen, en ik concludeerde, ook door met veel mensen te praten, dat het inpakken eigenlijk een onderdeel is van de beleving en dat daar in België nog heel weinig aan gedaan wordt.”
Die lacune wil La Vraie Vie nu invullen. “Het is de bedoeling”, zegt Els De Deken nog “om als onderdeel van het marketing- en communicatieplan winkeliers te helpen om de ervaring van hun klanten naar een hoger niveau te tillen. Geen “experience” met Disneyallures, of bijna-kermisattracties op de winkelvloer, maar attente, relevante, verrijkende ervaringen die net op die manier ervoor zorgen dat klanten zich comfortabel en welkom voelen, en daardoor langer in de winkel blijven en meer besteden.”
Ondertussen ging de onderneemster op freelancebasis ook aan de slag als community manager van startit@kbc waar ze startups in contact brengt met coaches met verschillende soorten expertise en ook instaat voor de logistiek van de coworkingruimtes. “Vandaar het idee om niet alleen voor de winkelvloer, maar ook voor de werkvloer rond beleving te werken”, zegt ze nog. “Ik ben ervan overtuigd dat heel wat ondernemers en handelaars daar graag veel van willen opsteken.”