Het Gentse communicatiebureau Check Twice PR, dat voor zijn klanten inspeelt op een efficiënte combinatie van perscommunicatie en sociale media, heeft een gratis test online gezet waarmee bedrijven kunnen meten hoe goed ze zijn in perscommunicatie. Wie de twintig vragen (op http://checktwice.eu/doe-de-test) invult, krijgt een score plus uitleg over de verschillende onderwerpen die erin aan bod komen. In de test wordt bijvoorbeeld gemeten of ze persberichten correct versturen, voldoende belang hechten aan beeldmateriaal en vertalingen, journalisten op de juiste manier contacteren en weten wanneer zal al dan iet een persconferentie moeten organiseren.
“In de communicatiesector wordt veel gesproken over de allernieuwste manieren je verhaal in de pers te krijgen,” zegt account director Frank De Graeve. “Dat is natuurlijk prima, maar de essentie van perscommunicatie blijft volgens ons nog altijd: een goede werkrelatie opbouwen met journalisten. We horen geregeld van journalisten dat er nog veel communicatieprofessionals zijn die de basisprincipes van goede PR niet respecteren. We maakten daarom deze test, waarmee bedrijven zelf kunnen nagaan of ze het al dan niet goed aanpakken. Iedereen heeft daar baat bij.”
Frank De Graeve is ervan overtuigd dat de test de bedrijven heel wat kan bijbrengen en wijst er ook op dat Check Twice PR met Quadrant Communications ook nog een zusterbedrijf heeft dat zich specialiseert in contentmarketing voor B2B-bedrijven.