Accenture, dat wereldwijd actief is op het vlak van managementconsulting, technologie en outsourcing, heeft de krachten gebundeld met Vlerick Business School voor de oprichting van de leerstoel “Digital 20/20”. Het gaat om een academische samenwerking voor een periode van drie jaar. De leerstoel onderzoekt hoe bedrijven aan de hand van digitale technologieën en businessmodellen hun prestaties kunnen verbeteren.
Voor het eerste jaar van de leerstoel die in september is van start gegaan, werden twee onderzoeksperspectieven bepaald. Ten eerste wil het onderzoek vanuit een macro-economisch perspectief nagaan in welke mate de bedrijven en de economie van een land gebruikmaken van digitale technologieën. Ten tweede zal de leerstoel het vraagstuk onderzoeken vanuit het perspectief van de bedrijven, om beter te begrijpen hoe een bedrijf digitale technologieën kan inzetten om zijn prestaties te verbeteren.
Accenture Strategy lanceerde eerder dit jaar al de Digital Density Index, een studie die aan de hand van meer dan 50 indicatoren bepaalt in welke mate de bedrijven en de economie van een land gebruikmaken van digitale technologieën. Uit deze studie blijkt dat een toename van de digitale dichtheid het concurrentievermogen, de bedrijfsinkomsten en de economische output kan verbeteren. In het kader van de leerstoel “Digital 20/20” zullen Accenture en de Vlerick Business School een verdere, meer lokale analyse uitvoeren van de potentiële impact van digitale technologieën in België.
Wim Decraene, Managing Director van Accenture Digital, België en Luxemburg: “Volgens de resultaten van de Digital Density Index van maart 2015 staat België wereldwijd op de twaalfde plaats. Om echt te kunnen spreken van een digitale revolutie moeten we de nieuwe technologieën toepassen op een groot aantal vlakken, van arbeid en het automatiseren van processen tot het creëren van nieuwe producten en diensten. Om het digitale concurrentievermogen van een land te verhogen, is er een breed en samenhangend programma van maatregelen nodig van de overheden en de bedrijven. Dankzij onze academische samenwerking met Vlerick Business School kunnen we marktspecifieke oplossingen bedenken en ontwikkelen om de digitale transformatie van de Belgische overheden, industrieën en bedrijven tegen 2020 op punt te stellen.”
Naast dit macro-economische perspectief zal professor Steve Muylle van Vlerick Business School ook de impact van digitale technologieën op ondernemingsniveau bestuderen. Dit nieuwe onderzoeksproject omvat de ontwikkeling en de validatie van een business-to-business-to-consumer-framework (B2B2C). Via dit framework kunnen bedrijven die actief zijn in B2B-markten onderzoeken hoe ze kunnen gebruikmaken van digitale technologieën, hoe ze consumenteninformatie kunnen verkrijgen en/of hoe ze nieuwe businessmodellen kunnen ontwikkelen die gericht zijn op de consument, om zo hun prestaties te verbeteren.
Steve Muylle, professor marketing en digitale strategie aan Vlerick Business School: “Digitale technologieën hervormen het bedrijfsleven en stimuleren de economische groei. Nauwgezet en relevant wetenschappelijk onderzoek is dan ook essentieel. De onderzoekssamenwerking met Accenture biedt een belangrijk platform voor de uitwisseling van kennis en expertise, en biedt ook de mogelijkheid om deze onderzoeksinzichten meteen in de praktijk te brengen met leidinggevenden bij toonaangevende organisaties. Via de leerstoel ‘Digital 20/20’ zullen we meer mensen kunnen bereiken, en dus meer businessmanagers kunnen helpen om succesvolle digitale initiatieven uit te werken en te implementeren tegen 2020.”
De leerstoel wordt officieel voorgesteld tijdens Digital First 2015, het toonaangevende digitale B2B-evenement in België, waar meer dan 4700 mensen die geïnteresseerd zijn in de toekomst van nieuwe technologieën en digitale marketing samenkomen. Een van de belangrijkste sprekers op het evenement, dat plaatsvindt in Brussel op 15 oktober 2015, is Mark Curtis, chief client officer van Fjord Design & Innovation van Accenture Interactive