FrieslandCampina, de grootste zuivelcoöperatie van Nederland, die ook in Aalter een belangrijke vestiging heeft, boekte tijdens de eerste zes maanden van 2015 een winst van 192 miljoen euro. Het gaat om een stijging met 85% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft het bedrijf op 27 augustus gemeld in een persbericht.
Dat is om meer dan één reden opvallend. In de eerste plaats is het niet gebruikelijk dat het bedrijf, dat bij de consument ook bekend is dankzij merken als Fristi en Joyvalle, veel met de pers communiceert over de resultaten, maar daar is het als niet-beursgenoteerd bedrijf ook niet toe verplicht. Daarnaast komen die sterke verkoopcijfers er in een periode waarin het boerenprotest omwille van de bijzonder lage melkprijzen niet van de lucht is, waarin de vraag naar zuivel in West-Europa daalt en waarin ook de Russische boycot tegen Westerse land- en tuinbouwproducten zich doet gevoelen.
FrieslandCampina vond het naar eigen zeggen daarom belangrijk om de hoge winstcijfers naar buiten te brengen en om uit te leggen dat de onderneming als coöperatie van de lage melkprijzen heeft kunnen profiteren. Bovendien bleef FrieslandCampina inzetten op de verkoop van producten met toegevoegde waarde zoals babymelk en op een verdere kostenreductie. Ondanks de sterke winstcijfers is het bedrijf niet van plan de aangekondigde reorganisatie waarbij meer dan 350 banen zullen sneuvelen, terug te draaien. Ook de vestiging in Sleidinge is het slachtoffer van die reorganisatie.
FrieslandCampina kondigde wel aant de 19.000 melkveehouders die lid zijn van de coöperatie mee zullen profiteren van de sterke winstcijfers. Ze zullen immers een extra vergoeding krijgen van 2 cent per liter, wat volgens de berekeningen van het bedrijf zou overeenstemmen met een bedrag van om en bij de 8.000 euro voor elke melkveehouder.