De beursgenoteerde Spector Photo Group uit Wetteren heeft er om het zacht uit de drukken een aantal moeilijke jaren opzitten, maar lijkt nu toch stilaan voor een ommekeer te kunnen zorgen. Dat blijkt alvast uit de resultaten van het eerste semester die de al wat betere gang van zaken tijdens het tweede semester van 2015 bevestigen. De bedrijfsopbrengsten stegen met 4,1% tot 12.671.000 euro en dat leidde ook tot een forse verbetering van het operationele resultaat.
Dat is zowel te danken aan de hogere bedrijfsopbrengsten als aan de vorig jaar ingezette kostenbeperking. De focus in de verkoop blijft evolueren naar producten met hogere marge zoals fotoboeken, fotokaartjes en fotogeschenken. De daling van de categorie ‘Prints’ werd gestopt door het aanbieden van nieuwe producten zoals vierkante prints, die ideaal zijn voor foto’s op Instagram en retro prints. Ook werden in de eerste jaarhelft opnieuw tientallen nieuwe producten gelanceerd, voornamelijk in de categorie ‘Geschenken’. Dit alles resulteerde in een stijging van de bedrijfsopbrengsten.
CEO Stef De corte, wijst er ook op dat smartphoto voor de derde keer op rij de BeCommerce Award won voor de beste Belgische webshop in de categorie Vrije Tijd en Ontspanning.
“In september 2015”, zo zegt hij nog, “zullen we bovendien naast een vernieuwde iPhone app ook een totaal nieuwe Android app lanceren, en zullen alle editors naar de tabletvriendelijke HTML5 versie omgeschakeld zijn.”
Uiteindelijk kwam het verlies tijdens het eerste semester uit op 1.058.000 euro, tegenover een verlies van 1.856.000 euro in dezelfde periode in 2014. “Maar we blijven, mede dankzij verdere automatiseringsinvesteringen voor de productie én dankzij het feit dat we op 30 juni een akkoord konden afsluiten voor een herfinanciering op de goede weg om het tijd uiteindelijk ten goede te keren”, geeft Stef De corte nog aan.