Meer dan 60% van de Belgische consumenten kocht al goederen via internet. Deze aankopen staan inmiddels al voor bijna 7% van de totale handelsomzet en stijgen jaarlijks met 15%. Het is een evolutie die niet meer te stoppen is. Alle specialisten zijn het erover eens dat vernieuwingen rond het gebruiksgemak die evolutie nog zullen versnellen.
Ook bpost, dat zich geconfronteerd ziet met een jaarlijkse forse terugval van het aantal verstuurde brieven, is zich ten volle bewust van het feit dat verdere groei voor de postdiensten vooral van de onlinehandel moet komen. De postdiensten investeren daarom volop in pakjesautomaten. Op vrijdag 14 augustus werd er ook één ingehuldigd in Driespoort Shopping Deinze. Het gaat om de 135ste in België en de 19de in Oost-Vlaanderen Op die manier wordt het multifunctionele karakter van het project van projectontwikkelaar Hendrik De Keukeleire nog maar eens onderstreept, terwijl de keuze van Bpost voor Deinze ook aangeeft hoe sterk Deinze zich in Oost-Vlaanderen aan het ontwikkelen is als handelsknooppunt.”
“Het partnership met Driespoort Shopping Deinze is voor Bpost een efficiënte en logische stap in onze strategie”, aldus Alain Bastiaens, senior project leider Bpost. “De dichtstbijzijnde pakjesautomaat is in Sint-Denijs-Westrem. Voor de ruime regio van Deinze is deze site ideaal gesitueerd. De site is centraal gelegen en zeer toegankelijk met zowel de auto als de fiets. Bovendien ligt de site op 3 minuten wandelafstand van het station dat momenteel omgevormd wordt tot een hoogwaardig openbaar vervoersknooppunt. De regio Deinze is economisch sterk en de bevolkingsgroei van 13% tegen 2030 is positief. En als we weten dat op slechts 10 minuten autorijden al 41.000 mensen wonen, dan is deze 19de pakjesautomaat in Oost-Vlaanderen een goede zet.”
Bpost pakjesautomaten zijn 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open. Het systeem werkt makkelijk: om een eigen pakje eruit te halen, heeft de consument een QR code of 6-cijferige code nodig. Van zodra de postbode het pakje in de gekozen pakjesautomaat heeft geleverd, krijgt de klant een bericht en kan hij op elk moment van de dag of nacht zijn pakje gaan afhalen. Gedaan dus met nodeloos aanbellen voor de postbode of afhalen van het pakje bij het postkantoor of postpunt binnen welbepaalde openingsuren.
Pakjes op- of terugsturen gaat net zo eenvoudig: een Bpost verzendetiket kleven op de doos, scannen aan de pakjesautomaat en deponeren in het kastje dat opengaat.
“Consumentenstromen zijn niet tegen te houden”, zegt Hendrik De Keukeleire, projectontwikkelaar van Driespoort Shopping Deinze. “Anticiperen is bijzonder belangrijk om de consument maximaal comfort te bezorgen. De hele inrichting en architectuur van Driespoort Shopping Deinze zijn erop gericht en daar past de pakjesautomaat van Bpost zeer goed bij. De site is ruim en stijlvol gebouwd, is zeer toegankelijk en zal op termijn een divers aanbod kunnen voorleggen aan de klanten. Consumenten zullen hier zowel dagelijkse aankopen, als gelegenheidsaankopen als online aankopen kunnen komen afhalen. Die diversiteit brengt ongetwijfeld een duurzame dynamiek teweeg. Deze langetermijnvisie ambiëren we en zullen we kunnen inlossen.”