Uit nieuwsgierigheid naar de interactiemogelijkheden tussen literatuur en games, schreven het Nederlands Letterenfonds en het Gamefonds eind april de Open Oproep Literaire Games uit. Auteurs en gameontwikkelaars konden een voorstel indienen voor de gezamenlijke ontwikkeling van een literaire spelervaring.
De respons op de open oproep was groot: er werden 47 voorstellen uit Nederland en Vlaanderen ingediend. De adviescommissie die de voorstellen beoordeelde was bovendien enthousiast over de kwaliteit van de deelnemende partijen, zowel aan de kant van auteurs als van ontwikkelaars. De oproep leidde tot zeer gevarieerde projectvoorstellen waarbij het genre van de literaire game breed is geïnterpreteerd. Veel voorstellen gingen over literatuur of over taal als vorm, zonder dat zij in zichzelf van literaire waarde zijn of beogen te zijn.
De commissie heeft bij de selectie vooral gezocht naar projecten waarbij literatuur volledig is geïntegreerd in de gameplay. Uit de inzendingen zijn vijf interessante projecten geselecteerd die passen binnen het programma, en daarbij is er ook één van het Gentse bedrijf Tale of Tales.
Het gaat om de game Die ochtend, in bed, een mobile game waarin de speler zich bevindt in een scène uit de roman De kunst van het vallen, na de nacht doorgebracht te hebben met een nieuwe minnaar. De speler wordt ondergedompeld in de sfeer van de roman en moet erachter komen wat er is gebeurd. Auteur Gaea Schoeters zal voor de game nieuwe elementen en verhalen ontwikkelen.
Tale of Tales is opgericht door Michël Samyn en Auriea Harvey en timmert al sinds 2003 aan de weg via de creatie van een zevental poëtische videogames met namen als The Path, The Graveyard, Bientôt l’été en Luxuria Superbia. “We hebben toch een aanzienlijke reputatie verworven”, zegt Michël Samyn omwille van onze unieke stijl en onze ongebruikelijke spelideeën. We willen digitaal entertainment blijven producteren voor mensen die hun gading niet vinden in het huidige games aanbod of wel eens wat anders willen.”