Is uw onderneming klaar voor de digitale toekomst?

aaaaastevemuylle Tijdens The Digital Future of B2B op 30 juni 2015 in Eindhoven, deelden pioniers hun ervaring met vakgenoten. Ze brachten twee belangrijke adviezen: het is belangrijk om elke dag kleine stapjes te zetten en het delen van successen is de krachtigste manier om weerstand te overbruggen. Het Amerikaanse zakenblad Forbes heeft Eindhoven al een “hotspot for trailblazing entrepreneurs” genoemd. Bert-Jan Woertman is daar als marketing- en communicatiedirecteur van de High Tech Campus , best trots op. “De start-ups zijn de wereld aan het overnemen en grote bedrijven beseffen dat steeds beter”, verklaarde hij tijdens het evenement “The digital future of B2B”.

 Professor doctor Steve Muylle van de Vlerick Business School en de Universiteit Gent, gaf in een key-note speech aan hoe “digital” echt kan bijdragen tot de strategie en groei van een bedrijf. “De afgelopen jaren zien we de enorme impact van disruptie. Kijk naar Uber en Airbnb. Je maakt verschil wanneer een goed onderbouwde digitale strategie deel uitmaakt van je businessmodel en bijdraagt tot het concurrentievoordeel van je organisatie”, benadrukte hij.  Als voorbeeld nam hij disruptor eHarmony, de grootste datingsite van de US, die je matcht voor een levenslange relatie. Via Elevated stappen zij nu in jobmatching en zoeken de ideale kandidaat voor de job op dezelfde datadriven manier. Wat ze leerden van de liefde, passen ze nu toe op carrières.”
Overigens bestaat intussen ook het omgekeerde: LinkedUp, een app die je de liefde laat vinden via LinkedIn.Een goed voorbeeld van een succesvolle digitale strategie volgens Muylle is de Siemens Life Portal, waar radiologen uit grote ziekenhuizen in Duitsland, Frankrijk en België hun kennis en ervaring kunnen uitwisselen. Daarmee creëren ze toegevoegde waarde, waardoor klanten 10% willen betalen dan voor een concurrerend systeem.Steve Muylle bepleitte ook nog het belang van het onderscheiden van sleutelfactoren om te meten. “Veel organisaties raken op een zijspoor door de enorme hoeveelheid aan data en KPI’s die online te meten zijn”, zei hei. “Maar wie alles meet, loopt het gevaar zich met niets anders meer bezig te houden. Dan ben je op de duur bezig met het managen van mieren terwijl de olifanten voorbijstormen.”