Zeggen dat het distributielandschap grondig aan het veranderen is, lijkt op het intrappen van een open deur. De vorige week aangekondigde fusie tussen Ahold en Delhaize was daar nog maar eens een illustratie van. En volgens retailprofessor Gino Van Ossel zal ze ook gevolgen hebben voor de non-food distributie aangezien alle Delhaizwinkels nu afhaalpunten kunnen worden van onlinehandelaar Bol.com die ook onder de Ahold-vlag vaart.
Mensen kopen immers steeds meer producten online. Maar de uitbaters van stenen winkels geven zich niet gewonnen en proberen met een “wow”-ervaring klanten over de streep te halen om naar hun verkooppunten te komen. Vorige week hadden we het in dit verband al over de nieuwe Gentse conceptstore Ile en ville die een combinatie biedt van een aanbod van luxueuze producten waaronder ook meubelen en een restaurant. Maar ook andere spelers op de markt van de interieurartikelen gaan moedig de concurrentie aan met de onlineaanbieders, de bekende grote baanwinkels en andere Zweedse woonwarenhuizen.
Zo ook Carine Van Heuverzwyn, een Gentse onderneemster met vele jaren ervaring in de verkoop van interieurproducten. Een maand geleden opende ze in de buurt van het Gentse Sint-Pietersstation de deuren van Tavola Rønda, een frisse interieurshop met stoelen, tafels, kasten, bijzetmeubelen, meubelen voor de nachtzone en geschenkartikelen. “Het is mijn ervaring dat consumenten precies door het overaanbod van informatie en door alles wat ze op internet kunnen vinden, door de bomen het bos niet meer zien. Ik bied een overzichtelijke collectie aan, maar mijn grootste troef is dat ik kan luisteren naar wat consumenten precies zoeken en dan een antwoord op maat kan bieden. De koffie staat in mijn winkel altijd klaar en samen met de klanten bekijk ik alle mogelijkheden tot ze precies vinden wat ze zochten.”
Tavola Rønda is nog maar pas van start gegaan, maar volgens Carine Van Heuverzwyn, heeft ze zelfs al een aantal vaste klanten weten te overtuigen. “De winkel is ook op zondag open”, zegt ze. “En dan willen mensen wel eens rustig hun verhaal komen vertellen. Ik neem de tijd om daar geboeid naar te luisteren. Ik zet mensen graag aan het denken om vooral geen miskoop te doen. Ik ben niet opdringerig omdat ik persé wil verkopen, want het belangrijkste is voor mij dat klanten hier met een goed gevoel buiten gaan, of ze nu iets gekocht hebben of niet. Dan ontstaat er vertrouwen en dan komen klanten vanzelf terug voor een tapijt, een bureelstoel, een barstoel, een vaas, een geurkaars, een schaal of een dienblad. Ik geef ze in mijn winkel een ervaring die ze op internet niet kunnen beleven.”