Nog lang voor de social buying site Groupon naam en faam verwierf, was er in België met Outspot al een grondlegger in dit domein actief die leden zogenaamde “flash deals” aanbiedt. Het bedrijf is in De Pinte opgestart door de broers Stefan en Thomas Van Overbeke. Zij zijn nog altijd de hoofdaandeelhouders maar ondertussen is ook serial entrepreneur Joris Petillion alsz CEO toegetreden tot het management en het kapitaal.
Thomas van Overbeke leerde na zijn studies de IT-wereld kennen en omdat hij net als broer Stefan het ondernemersbloed door de aderen voelde stromen, gingen ze in 2008 samen aan de slag. “We hebben toen eigenlijk verschillende projecten opgezet. Maar al snel bleek dat Outspot het meeste potentieel had”, verklaarde hij in een interview met studentenblad Guido.
Outspot was in 2009 de enige speler op de Belgische markt, maar moest toch hard vechten om het concept bekend te maken en om leden te vinden. Ondertussen is Outspot echter een vaste waarde geworden. “We zijn inmiddels naast België, ook actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Oostenrijk”, geeft Joris Petillion aan. “In 2014 lag de omzet nog onder de 15 miljoen euro, dit jaar stevenen we af op een omzet van 20 miljoen euro en de afgelopen jaren is de winst telkens met 40% gestegen.”
Outspot is inmiddels verhuisd naar Sint-Martens-Latem en daar werken 24 medewerkers in een strak tempo aan het aanbod voor de inmiddels 7,4 miljoen leden van Outspot. Het bedrijf stuurt 120 miljoen mails per dag uit. Het grote succes en de vrij stevige groeicijfers zijn volgens Joris Petillion te danken aan het feit dat het bedrijf geen duimbreed van zijn strategie afwijkt. “Het blijft bij ons om flashdeals gaan”, zegt hij. “We bieden er elke dag twee aan en die blijven een week op de site staan. Het soort deals is wel veranderd in vergelijking met vroeger. Toen boden we vooral lokale arrangementen van onder meer restaurants en welnesscentra aan. Nu zijn die er nog wel, maar de focus ligt toch vooral op reizen en op producten zoals elektronische apparaten, juwelen, mode en meubelen.”
Outspot werkt thematisch en zoekt partners om rond dat thema te werken. “We bieden onze leden dus inspiratie aan”, zegt Joris Petillion nog. “Maar daarnaast focussen we heel sterk op klantvriendelijkheid. Klanten kunnen ons altijd bellen en we lossen hun problemen ook effectief op. Een tijd geleden hebben we ook een garantie van zes maanden in het leven geroepen om aan te tonen dat we kwaliteit leveren. Wettelijk gezien zijn we verplicht mensen tot twee weken na hun aankoop terug te betalen indien ze dit wensen, maar wij doen er nog een serieuze schep bovenop. Dat wekt veel vertrouwen.”