Eva Schalckens uit Sinaai bracht eind vorig jaar haar eerste eigen collectie op de markt en verkoopt die bij Scoop store in Antwerpen en in haar eigen atelier. Sinds kort biedt ze een aantal producten ook online aan.
“Ik mik op vrouwen die op zoek zijn naar exclusieve kledij waarmee ze hun persoonlijkheid kunnen onderstrepen”, zegt ze, “en ik mag niet klagen over een gebrek aan belangstelling, maar het is in deze tijden toch ook belangrijk om regelmatig van je te laten horen.”
Ze hoorde op een Unizo-seminarie dat e-mailmarketing nog altijd de meest gebruikte marketingtool is. “Je kan langs die weg de mensen nog eens herinneren dat je er nog bent en zo het laatste nieuws over het reilen en zeilen over je activiteiten meegeven. Je kan zo ook je verhaal vertellen, over bijvoorbeeld het maakproces van een product en je kan de mensen persoonlijk aanspreken.”
Tegelijk ziet Eva Schalckens dat mensen meer en meer online kopen. “Een webshop wordt steeds meer de extensie van het fysieke verkooppunt. Maar momenteel heb ik nog onvoldoende budget om in een eigen webshop te investeren. Daarom bied ik nu topjes aan via het Nederlandse platform markita.nl. Zo bereik ik een groter, reeds bestaand publiek dat ook effectief op zoek is naar specialere of ambachtelijk gemaakte producten, ook in Nederland. Ik zie het ook als een test. Als de onlineverkoop op dat platform goed loopt, kan ik sneller beslissen om zelf met een eigen webshop te beginnen.”
Toch hoedt de jonge onderneemster er zich voor om enkel op onlineverkoop te mikken. “Ik blijf ervan overtuigd dat mensen duurdere stukken toch nog altijd eerst willen zien en passen vooraleer ze te kopen.”