Crust : onbekend Gents magazine ligt internationaal in de rekken

00000000crustLisa Lapauw en Mous Lamrabat zijn de twee gezichten achter Crust. Midden 2013 richtten zij hun eigen blad rond fotografie en mode op. Aan OpenVRT vertelden ze lustig over hoe zij mensen willen inspireren met hun printmagazine en het internationale karakter van hun project.

Zij is zelfstandig styliste en hij fotograaf. Ze liepen elkaar tegen het lijf bij gemeenschappelijke opdrachten voor De Standaard Magazine en De Morgen. En samen zochten ze een uitlaatklep om hun eigen creaties te tonen: Crust.

“Bij Crust vertrekken we van mode”, zegt Lisa Lapauw. “Maar we proberen het een ander perspectief te geven: we relativeren mode en alles wat daarrond hangt. Er sluipt ook altijd bewust en onbewust een vlaag humor in waardoor de benadering van mode helemaal anders wordt dan bij andere magazines. Het beeld krijgt een extra kunstzinnig perspectief en een verhaal dat alles wat luchtiger maakt. Het zorgt voor een nieuwe visie op modefotografie. Door veel aandacht te besteden aan de vormgeving, profileren we ons meer als blad voor beeldende kunsten. Wij willen een blad zijn dat inspireert.”

 Crust werkt vaak samen met andere kunstenaars en jousnalisten die naar het zeggen van de initiatiefnemers “jonge en nieuwsgierige wolven” zijn.  “De samenwerking gebeurt op vrijwillige basis”, legt Lisa Lapauw uit.  “Wij vragen hen omdat we hun werk mooi en passend vinden en zeggen hen eerlijk dat we geen budget hebben. Dat Crust een printmagazine is speelt in ons voordeel. Het werk van fotografen en kunstenaars komt beter tot zijn recht op papier en het blijft langer bestaan dan een online project. Voor hen is het dus een meerwaarde om met ons samen te werken.”

Ondertussen is Crust opgepikt door de internationale modescene en goot het bij ons onbekende magazine hoge ogen in het buitenland, met name in Engeland. “We blijven wel een nicheproduct en dat zal ook zo blijven”, zegt Lisa Lapauw nog. “Dat is ook wat we willen.  Het internationale publiek heeft iets meer enthousiasme voor jonge ondernemers die met iets fris en nieuw afkomen dan de Vlamingen. Die vinden alles nogal snel ‘raar’.

  .