Korte animatiefilmpjes die complexe thema’s helder uitleggen zijn tegenwoordig een grote hit waar enorm veel belangstelling voor bestaat. De Belgische start-up Moovly, die voornamelijk vanuit Gent werkt, heeft tools ontwikkeld om dat voor iedereen op een eenvoudige manier mogelijk te maken. “We mikken op een sterke groei”, zegt Geert Coppens, die het bedrijf samen met Brendon Grunewald oprichtte “en openen nog dit jaar een kantoor in de Verenigde Staten.”
Moovly is een spin-off van het digital communications agency Instruxion, dat ondertussen is overgenomen door UMG uit Aalter. “Moovly.com is een cloudgebaseerd SaaS platform waarmee iedereen snel en goedkoop professionele animatievideo’s, multimediapresentaties, dynamische infografieken, videoclips en andere multimedia content online kan maken en publiceren”, legt Geert Coppens uit. “De gebruiker kan gebruik maken van een bibliotheek met grafische objecten in verschillende stijlen en formaten en deze combineren met eigen afbeeldingen, video en geluid om nieuwe content te creëren en te downloaden of te publiceren op een hele reeks platformen en apparaten zoals Facebook, YouTube, smartphones, en tablets.”
Moovly wordt onder meer gebruikt voor advertenties, communicatie, entertainment, crowd-based co-creation en andere toepassingsgebieden waarbij via de creatie van multimedia of animatiecontent een boodschap visueel krachtig wordt overgebracht naar een doelpubliek. Bovendien maakt Moovly het voor grotere bedrijven, merken en organisaties mogelijk om content te creëren die volledig in lijn is met de huisstijl.
“We democratiseren de creatie van multimedia”, geeft Geert Coppens aan. “Ook zonder grote budgetten kan iedereen ermee aan de slag. Kleine bedrijven, startups en zelfstandigen en zelfs het onderwijs vinden er een prachtige tool in om kort, krachtig en sterk visueel uit te leggen wat ze doen en wat hun troeven zijn. Maar ook grote bedrijven gebruiken Moovly: zij kunnen het platform laten aanpassen met een grafische bibliotheek in de eigen huisstijl en zo hun ROI op hun multimedia content drastisch verhogen. In België zijn onder meer Kinepolis en BPost fervente gebruikers van Moovly.”
Moovly wil trouwens nog dit jaar een kantoor openen in de Verenigde Staten omdat het van daaruit al heel vraag heeft gekren en omdat grote namen als Cisco, Colgate en Taco Bell Moovly gebruiken voor communicatie- en learningcontent in hun eigen huisstijl.