Het Gentse financiële dienstenbedrijf Conessence, wat staat voor “Controlling Business Essentials”, dat zich specialiseert in het selecteren van sprekende prestatieparameters en stuurinformatie, organiseerde onlangs een event onder de naam Luck is not a strategy.
“Bij de contacten die we dagelijks met bedrijven hebben”, zegt Edwig Tanghe, “stellen we vast dat veel bedrijven eigenlijk geen strategie hebben. Dat is geen ramp als ondernemers keuzes hebben gemaakt en de uitgezette koers aanhouden. Maar het is wel een ernstig probleem voor sterk operationeel gedreven bedrijven die in dat geval gemakkelijk kunnen worden afgeleid.”
Kurt Verweire, professor managementstrategie aan de Gent Leuven Vlerick Management School, schreef over het onderwerp het boek “Strategy Implementation” en lichtte de inhoud daarvan toe tijdens het event van Conessence. Ook hij benadrukt dat het hebben van een strategie of kompasnaald erg belangrijk is. “Anders riskeren ondernemers naast de doelmarkt te belanden met verkeerde producten, prijzen, diensten of communicatie. De essentie is keuzes maken én volhouden. Waar en hoe ga je concurreren”. Waar is de markt. Hoe is de set van onderscheidende acties en methoden die je zal hanteren. Even belangrijk als zeggen wat je zal doen, is het besluit waarvoor je niet kiest.”
“Het debat na de presentatie”, zegt Edwig Tanghe nog “bood zicht op de insteek van enkele ondernemers met twee belangrijke leerpunten. Eén: strategie bepalen is geen democratie maar een zaak van de top. Twee: het invoeren van de strategie staat of valt met de betrokkenheid van het management en het personeel. Beiden zijn moeilijk en vragen tijd.”