Distributiebedrijf voor de grafische sector Igepa uit Aalter neemt de groothandel van hygiëne- en schoonmaakmiddelen Besto uit Turnhout over. De overname is een volgende logische stap in de diversificatie van Igepa, waarmee in 2005 al begin werd gemaakt. Besto werd opgericht in 1967 en telt vandaag 8 werknemers. Het familiebedrijf is destijds gestart met het produceren van vloerzeep en detergenten gericht op buurtwinkels en supermarkten. In de loop der jaren is het klantenbestand verbreed en werd het productenpakket uitgebreid met ondermeer hygiënepapier, poetsmaterialen, machines en werkwagens, waardoor Besto uitgroeide tot een volwaardige speler op de hygiëne- en schoonmaakmarkt. De nieuwe entiteit gaat voortaan verder als ‘Besto – Part of Igepa Belux’.
Met een marktaandeel van meer dan 40% is Igepa in ons land marktleider in de papierdistributie voor de grafische sector en daarbuiten (B2B, overheden, resellers,…). Om zijn sterke positie in een structureel krimpende grafische markt niet alleen te bestendigen, maar zelfs verder uit te bouwen, besloot het bedrijf dat onderdeel is van de Duitse Ighepa Group en met 320 medewerkers in drie vestigingen in België en Luxemburg vorig jaar een omzet boekte van 181 miljoen euro, ruim 10 jaar geleden al om zijn activiteiten te diversifiëren en nieuwe segmenten aan te boren.
In eerste instantie werden nieuwe producten – zoals digitale printsystemen, grafische software, ICT-materiaal of grootformaat printers en –media en verpakkingsmaterialen aangeboden aan de bestaande grafische klanten. Igepa groeide hierdoor uit tot een totaalleverancier voor de grafische sector, mede dankzij de overnames van GCS in 2005, Sagamgraphic in 2008 en SD Graphics in 2012.
Als volgende logische stap in zijn diversificatiestrategie kijkt Igepa sinds een tweetal jaar ook over de grenzen van de grafische sector heen. Het bedrijf richt zich veel ruimer tot industriële, handels- en dienstenbedrijven en tot de overheid. In eerste instantie werd hiervoor gekeken naar niet te complexe, stabiele of groeiende markten, die ook niet substitueerbaar zijn door het internet. Een voorbeeld hiervan zijn verpakkingsmaterialen zoals dozen, tape, omsnoeringsbanden, enzovoort. In dit segment besloot Igepa op eigen kracht te groeien. Een tweede sector betreft de verdeling van hygiëne- en schoonmaakproducten. CEO Dirk Salens: “Dit staat al iets verder af van onze business maar heeft toch de nodige raakpunten op logistiek en verkoopsvlak. Het is een gefragmenteerde markt, met zeer veel kleine familiale spelers en gekenmerkt door specifieke verticale klantensegmenten, zoals ziekenhuizen, scholen of rusthuizen. Gezien deze specifieke marktsituatie besloten we hier vooral te groeien door overnames, om snel een belangrijke speler te worden op deze markt.”
Eind 2013 nam Igepa een eerste bedrijfje in de sector over in Tubeke: “De overname van M&S stelde ons in staat om de markt goed te leren kennen. Die fase is nu afgerond en we zijn klaar voor een volgende stap. We gaan onze activiteiten in hygiëne- en schoonmaakmiddelen verder professionaliseren door de overname van Besto, een bedrijf met gedreven familiale ondernemers en een zeer goed uitgebouwde klantenbasis, voornamelijk in Antwerpen, het Waasland en Limburg.”
Dankzij de combinatie van de expertise van M&S en Besto, het performant logistiek systeem en de flexibele, servicegerichte verkoopsorganisatie van Igepa, wil het bedrijf haar positie in de sector van de hygiëne- en schoonmaakmiddelen versneld verder uitbouwen. Niet alleen in de thuisbasis van Besto, Antwerpen en Limburg, maar ook in Brussel en Wallonië – de regio waar M&S sterk staat – en in Oost- en West-Vlaanderen, de historische thuismarkt van Igepa Belux.
De nieuwe activiteiten worden ondergebracht in een aparte vennootschap, Besto – Part of Igepa Belux, die zal geleid worden door de voormalige zaakvoerder-eigenaar Juan De Houwer. Hij ziet in de overname door Igepa enkel voordelen: “Na een aantal verkennende gesprekken bleek snel dat we dezelfde visie delen. Voor Besto is deze overname vanuit strategisch oogpunt dan ook een zeer goede zaak. Wij kennen onze markt als geen ander, maar ook Igepa beschikt onmiskenbaar over een aantal troeven, zoals een sterk logistiek apparaat, een uitgebreid klantenbestand in regio’s waar wij vandaag nog niet actief zijn en een uitgebreide know-how op het vlak van openbare aanbestedingen. Door onze krachten te bundelen zullen we nog sterker en sneller groeien!”