In 2014 groeide de geconsolideerde omzet van de Groep Lotus Bakeries uit Lembeke met 4,7% tot 348 miljoen EUR. Deze groei is quasi volledig toe te wijzen aan de groei van merkproducten, waar een omzetgroei werd gerealiseerd van 14 miljoen EUR, voornamelijk gerelateerd aan de internationale groei van speculoos en speculoospasta, de groei van Lotus Dinosaurus en wafels.
Lotus Dinosaurus leverde een belangrijke bijdrage aan de groei in België en Frankrijk, waar in 2014 verder ingezet werd op het versterken van de distributie. In de maand december werd het gamma uitgebreid met een nieuwe variëteit ‘Dinosaurus gevuld’, de typische Dinosaurus koekjes met daartussen een laag echte Belgische chocolade. Tevens werd het basisgamma met succes geïntroduceerd op de Nederlandse markt.
2014 was ook een zeer goed jaar voor de Lotus wafels. In het najaar werd in België fors geïnvesteerd in de rebranding van de wafelcategorie naar ‘Lotus Suzy’ met sterke media-ondersteuning, aanwezigheid op events en ondersteuning op de winkelvloer. Ook in Frankrijk kon Lotus Bakeries haar ambitie waarmaken om de totale wafelcategorie verder te ontwikkelen. De Luikse wafels werden opnieuw gelanceerd met nieuwe verpakkingsformaten. Voor de eerste keer kregen de Luikse wafels ondersteuning door een nationale tv-campagne en promoties op de winkelpunten.
De strategie om speculoos op een duurzame manier verder te internationaliseren werd consistent voortgezet. Diverse landen konden een mooie groei voorleggen in speculoos en speculoospasta zoals het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en Israël.
“Op internationaal vlak blijven we verder investeren, enerzijds in onze bestaande verkoopkantoren zoals de Verenigde Staten en anderzijds in nieuwe markten”, zegt CEO Jan Boone. “Op 1 augustus 2014 is Lotus Bakeries na zorgvuldige voorbereiding gestart met een eigen verkoopkantoor in China (Shanghai) en werd de samenwerking met de distributiepartner stopgezet. Lotus Bakeries is reeds 10 jaar actief in China en de uitbouw van een eigen verkoopkantoor in deze regio is de volgende stap in de langetermijnstrategie van Lotus Bakeries, met het oog op verdere groei en marktpenetratie.”
Het recurrente bedrijfsresultaat (49,4 miljoen EUR) en de recurrente bedrijfscashflow (67 miljoen EUR) zijn met respectievelijk 8,1 miljoen EUR (19,5%) en 11,4 miljoen EUR (20,5%) gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het nettoresultaat stijgt met 31,7% ten opzichte van 2013 en bedraagt 36,8 miljoen EUR. De lage financiële en uitzonderlijke kosten zorgen ervoor dat de relatieve groei van het nettoresultaat nog meer uitgesproken is dan de groei van het bedrijfsresultaat.