Dauwke Van den Eynde Oost-Vlaamse finaliste voor Womed Award Belofte

0000dauwkeOp 9 februari maakten Markant vzw en UNIZO de 5 provinciale finalistes voor de Womed Award Belofte 2014 bekend, de prijs voor het meest beloftevolle vrouwelijke ondernemerstalent. Enkel wie minimum 2 jaar en maximum 5 jaar als zelfstandige in hoofberoep actief is in haar eigen zaak, komt in aanmerking. De jury koos voor volgende finalisten: Joundi Naziha van kinderdagverblijven De Ster en Sterrenloft in Antwerpen; Ellen Haselaars van Noiselle by EH uit Halen; Dauwke Van den Eynden van mundo melocotón in Adegem, Debbie Timmermans van IDEA Architecten- en Ingenieursbureau in Jette en Grace Keli de Aguilar Gomes van Belofloripa uit Sint-Andries.

De winnares krijgt de award op woensdag 4 maart uit handen van vice-premier Kris Peeters en in het bijzijn van Koningin Mathilde. Dezelfde avond worden ook de WOMED Award – bij de drie genomineerden daarvoor zitten geen vrouwelijke leiders van bedrijven uit Oost-Vlaanderen – en de WOMED Award Zuid uitgereikt.

De WOMED Award Belofte verloopt in samenwerking met UNIZO in het kader van Ondernemer in Zich(t) en krijgt steun van Agentschap Ondernemen.  Dit in samenwerking met KBC, Zenito, ADMB, Ter Helme Vlerick Business School.  

Dauwke Van den Eynden (33) is ontwerpster en zaakvoerster van mundo melocotón in Adegem.Deze baby- en kindercollectie bestaat uit een never out of stock kledinglijn van 0 tot 6 jaar, beddengoed en ander textiel voor geboortelijstjes. Dauwke begon haar zaak “uit pure goesting”. De jaren voor mundo melocotón was ze altijd al creatief bezig met onder andere meubelrestauratie en keramiek. De eerste spullen van de collectie waren praktische zaken die ze als jonge mama voor haar eigen zoontje had gemaakt. Nadat het bedrijf waar ze werkte onvoorzien zijn Belgische filiaal opdoekte, gooide Dauwke zich op naaicursussen en stoffenbeurzen. Ze stapte met een stevig businessplan naar het Participatiefonds, waar ze onmiddellijk akkoord gingen voor een startlening. De katoencrisis in 2010 zorgde voor heel wat moeilijkheden. Maar door creatief om te gaan met de middelen die ze heeft, blijft het bedrijf elk jaar groeien en is het winstgevend.