De Nederlandse trendwatcher Li Edelkoort verwierf wereldwijd bekendheid toen ze zowat een kwarteeuw geleden voorspelde hoe belangrijk “cocooning” zou worden. Nog altijd trekken we ons met zijn allen massaal terug in de eigen nestwarmte, omdat het bij uitstek een plaats is waar we ons in de onzekere wereld van vandaag knus en veilig voelen. Heel wat grote en kleine ondernemers spelen al dan niet met gespecialiseerde nicheproducten, met buitenlandse topmerken of met originele en eigenzinnige interieurspullen van eigen makelij in op de hang die in elk van ons zit om ons interieur naar eigen smaak en goeddunken in te richten. En veel van die ondernemers zijn nog tot 4 februari op de interieurbeurs Intirio in Gent om er hun recentste interieur- en decoratieproducten voor te stellen. Bezoekers vinden op de beurs zo goed als alle gevestigde grote binnen- en buitenlandse merken in decoratiestoffen en wandbekleding, gaande van Rubelli en Masureel, tot Eijffinger, Designers Guild en Nya Nordiska. Ook raamdecoratiespecialisten zoals Luxaflex en Jasno, grote namen in huishoudlinnen zoals Libeco en Flamant en topmerken in vloerbekleding laten in Gent het beste van hun kunnen zien. Tijdens de persconferentie bij de opening van de beurs wees Fa Quix, directeur-generaal van Fedustria erop dat de consumptie van producten voor de woning en het interieur nog altijd bepaald wordt door twee factoren: enerzijds het consumentenvertrouwen en anderzijds de perceptie en de realiteit van het beschikbare inkomen. Het consumentenvertrouwen is volgens hem altijd een goede barometer geweest voor de verkoop van interieurtextiel en van meubelen, en daarom heeft hij momenteel een goed oog in de toekomst, al laat hij niet na erop te wijzen dat ook een jaar geleden een sterke heropleving werd verwacht van de conjunctuur maar dat die zich in 2014 niet heeft kunnen doorzetten. “Men zou kunnen denken dat de verdere bezuinigingen die de overheden in West-Europa moeten doorvoeren het consumentenvertrouwen verder zouden aantasten, maar dat is niet noodzakelijk het geval, want een doortastend beleid kan ook voor meer duidelijkheid zorgen en dus een stukje van de onzekerheid wegnemen. Dat blijkt ook in België, waar de regering forse besparingen aankondigde, maar waar het consumentenvertrouwen toch is gestegen van -14 in november 2014 naar -9 in januari 2015. Ook de tweede factor, het besteedbare inkomen, evolueert in positieve richting, met dank aan de lagere energiekosten voor de gezinnen, die ervoor zorgen dat er 5 miljard extra besteedbaar budget vrijkomt in 2015. Ook de koersdaling van de euro is een positieve factor.” Samen met de exposanten op Intirio hoopt Quix dat één en ander zich effectief ook zal vertalen in toegenomen bestedingen voor het interieur?.
Oost-Vlaanderen