Sinds de aanslag bij Charlie Hebdo in Parijs en de terreurdreiging in eigen land zit de schrik er bij velen goed in. Beveiligingsfirma’s doen dezer dagen gouden zaken. Ook Umisol uit Sint-Niklaas ziet de vraag naar zijn beschermde glasfolie opmerkelijk stijgen.
Umisol is in de eerste plaats bekend als fabrikant van zonnewerende en thermisch isolerende glasfolie, maar ze pioniert ook op gebied van veiligheidsfolie. Ceo Luc Michiels: “Ramen zijn de zwakke plekken van je huis. Je kan ze beter beschermen door aan de binnenkant een buigzame en transparante glasfolie te bevestigen. Dankzij een speciaal polymeer is onze folie uitzonderlijk sterk. Bij een inbraak zullen de scherven in de folie blijven hangen, waardoor het extra moeilijk is om binnen te raken. De glasfolie biedt ook bescherming bij een explosie. De folie rekt mee en houdt de scherven tegen, waardoor omstaanders zich niet zullen verwonden door rondvliegend glas.”
In de nasleep van 9/11 kreeg Umisol massaal veel aanvragen van ambassades en politiecommissariaten binnen. Vandaag merken ze opnieuw een stijgende interesse, ook op de particuliere markt. “Voelen mensen zich onveilig, dan zien we dat meteen aan onze cijfers. In rustige tijden krijgen we gemiddeld 70 à 80 aanvragen per maand. Is er een inbraakgolf of gebeurt er iets ingrijpends zoals recent in Parijs, dan verdubbelen die aantallen.“
Ook de zonnewerende en de thermisch isolerende glasfolie van Umisol verkopen vlot. Verschillende openbare gebouwen in binnen- en buitenland zijn al voorzien van zo’n folie, denk aan het Europees parlement in Brussel, de gebouwen van GlaxoSmithKline in Frankrijk en het Hilton in Wenen. “Allemaal gebouwen met gigantische glaspartijen. Zeer mooi, maar ook zeer warm in de zomermaanden. Onze glasfolie zorgt ervoor dat de temperatuur binnen draaglijk blijft en dat je bespaart op de kosten voor de airco.”
Umisol, dat eveneens vestigingen heeft in Nederland en Frankrijk, telt momenteel 20 werknemers. Voor de plaatsing van de folie werkt het bedrijf samen met vaste dealers.