Vergunde winkeloppervlakte stijgt in Oost-Vlaanderen met 45%

0000001baanwinkelsHet aantal vergunningsaanvragen voor winkeloppervlaktes van meer dan 400 vierkante meter in Vlaanderen steeg in 2013 van 255 naar 289, ofwel met 13 procent. Het landelijke gemiddelde komt uit op 11%. Maar er zijn aanzienlijke verschillen tussen de provincies onderling. In Antwerpen kwam er 30 procent extra oppervlakte bij. In Oost-Vlaanderen was dat 45 procent en in Vlaams-Brabant 22 procent. Minder extra oppervlakte kwam er bij in de provincies West-Vlaanderen en Limburg (resp. -20% en -16%).

De grootte van de winkeloppervlakte per aanvraag lag in 2013 wel lager dan in 2012. Dat blijkt uit het jaarverslag 2013 van het Nationaal Distributiecomité dat UNIZO kon inkijken. Een derde van de aanvragen betrof een nieuwe inplanting. Een kwart ging over een uitbreiding van de bestaande winkeloppervlakte en 1 op 5 over een regularisatie. Alle vergunningen samen zijn in Vlaanderen goed voor 234.114 vierkante meter verkoopsoppervlakte, ofwel 8 procent meer dan in 2012. Opvallend, want op Belgisch niveau nam het aantal vierkante meter verkoopsoppervlakte af (van 607.904 naar 422.853 vierkante meter).

Volgens UNIZO “is de toename in Vlaanderen vooral te wijten aan een verdere stijging van het aantal baanwinkels, ten koste van de binnenstad waar de leegstand meer en meer om zich heen grijpt”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. De ondernemersorganisatie waarschuwt dat de huidige aanpak van het handelvestigingsbeleid faalt. UNIZO vraagt om maximaal in te zetten op kernversterkend beleid. De Vlaamse regering dient daarom werk te maken van de behandeling en goedkeuring van het ontwerpdecreet Integraal Handelsvestigingsbeleid.

Eerder deze maand legde een studie van IDEA Consult nog maar eens de vinger op de wonde wat betreft leegstand. Sinds 2008 nam de leegstand van winkelpanden in Vlaanderen met 70 procent toe. In totaal staat ruim 900.000 vierkante meter winkelvloeroppervlakte leeg, ofwel 7,4 procent van de totale winkeloppervlakte. De toename situeert zich vooral in de winkelkernen van steden en gemeenten.

.