Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een hot item, maar nog al te vaak gebeurt het dat bedrijven er enkel lippendienst aan bewijzen. De Federatie van de Belgische Vleeswarenmakers (Fenavian) en enkele pilootbedrijven, waaronder Breydel uit Gavere, zijn echter vastbesloten om aan te tonen dat ze rond MVO geen loze woorden gebruiken
“Sinds jaar en dag”, zegt zaakvoerder Ivan De Keyser, “besteden we veel aandacht aan het sociale klimaat binnen de onderneming, maar ook aan het milieur en aan het zorgzaam omgaan met energie. Zo heeft Breydel 6 jaar geleden, bij de start van de nieuwbouw, extra ingezet op milieupreventie en energiezuinigheid. Met het duurzaamheidsverslag dat we nu publiceren, onderstrepen we nogmaals dat we maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel voeren.”
Breydel wil met het verslag andere vleeswarenbedrijven inspireren om maximaal gebruik te maken van de MVO-criteria die reeds toonbaar zijn via de BRC- of IFS-standaard. Het duurzaamheidsverslag is het resultaat van een mooie samenwerking tussen Fenavian, enkele bedrijven uit de sector, een specialist terzake en het Europees Sociaal Fonds (ESF). Elke partij kon aangeven welke uitdagingen zij zag als prioriteiten voor de sector in het streven naar duurzaamheid. Vervolgens werd deze informatie gebundeld in een matrix en voor prioritaire thema’s werden indicatoren gezocht waarmee het betreffende thema kan worden gemonitord en de realisatie inzichtelijk kon worden gemaakt.
“Dit duurzaamheidsverslag en de identificatie van de MVO-kernthema’s werken drempelverlagend voor vleeswarenbedrijven om met MVO aan de slag te gaan”, besluit Ivan De Keyser.