Samenwerken met start-ups is strategisch innovatie-instrument

aaaachrUit de faillissementscijfers  van Graydon over 2014, waar we eerder deze week bij stilstonden, is gebleken dat vooral grotere bedrijven het vorig jaar absoluut niet onder de markt hadden en dat een aantal onder hen uiteindelijk het jaar niet hebben overleefd. Van alle kanten klinkt steeds luider de roep dat gevestigde organisaties een start-upcultuur moeten integreren, zoals ook staat beschreven in het boek Exponential Organisations, dat algemeen erkenning geniet als één van de beste businessboeken van 2014 (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/ook-uw-bedrijf-kan-veel-leren-van-exponentiele-organisaties/).

Samenwerken met start-ups zou een eerste goede stap kunnen zijn. Sommige grote en gevestigde bedrijven  proberen dat ook, maar ze stellen in depraktijk vast dat dit niet zo gemakkelijk is.

Volgens Chris Raman van het Gentse bedrijf Ajuinlei 1, (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/ajuiinlei-1-verbindt-connected-living-met-creatieve-sector/ ) onderschatten de gevestigde bedrijven vaak de moeilijkheden die met het samenwerken met startups gepaard gaan.  “Ze zien die samenwerking met startende bedrijven  volgens mij te veel als een “nice to have” in plaats van als een strategisch instrument dat hun innovatie naar een hoger niveau zou kunnen tillen”, zegt hij. “Met wat meer engagement en oog voor detail zouden samenwerkingen tussen gevestigde bedrijven en start-ups nochtans kunnen uitgroeien tot echte succesverhalen die het economische vertrouwen een flinke boost kunnen geven.”

Chris Raman schuift  drie aandachtspunten naar voor die volgens hem van essentieel belang zijn om samenwerkingen tussen klassieke organsiaties en start-ups te doen slagen.  “In de eerste plaats moet bij een dergelijke samenwerking altijd heel duidelijk omschreven zijn welke innovatie-uitdaging de grote bedrijven willen oplossen. Voorts gaat men er bij samenwerkingen met start-ups nog altijd te gemakkelijk van uit dat de grote gevestigde onderneming maar wat geld ter beschikking moet houden om de creatieve starters hun ding te laten doen, maar zo werkt het niet. Het komt erop aan om op basis een duidelijke omschriving van de innovatiedoelstellingen  ook een gedetailleerde samenwerkingsovereenkomst uit te werken. En last but not least moeten gevestiogde organisaties bij een samenwerking met start-ups echt een inspanning doen om helemaal los te komen van hun eigen hiërarchische cultuur.”

Ajuinlei 1 is volop bezig om dergelijke samenwerkingsprojecten tussen gevestigde technologiebedrijven en start-ups tot bloei te laten komen en betrekt er zelfs ook de culturele en artisitieke sector bij. “Omdat ik ervan overtuigd ben”, besluit Chris Raman, “dat dit soort kruisbestuivingen meer dan ooit nodig zijn om traditionele en gevestigde organisaties door het huidige tijdperk van enorme veranderingen te loodsen.”