Groep De Meyer levert huzarenstukje af in Wallonië

0001demeyerGroep De Meyer uit Temse bestaat enerzijds uit De Meyer Constructie, dat gespecialiseerd is in machinebouw, maatwerk, draai- en freeswerk, opdrachten in plaatconstructies, gecertificeerde laswerken, engineering en automatiseringsprojecten van a tot z en anderzijds uit De Meyer Service dat diverse on-site opdrachten uitvoert. Vakmannen gaan ter plaatse bij de klant voor jobs als preventief onderhoud, acute herstellingen, geplande revisies, laseruitlijningen en staalbandtechniek,

De Meyer, is uitgegroeid tot een metaalverwerkend bedrijf met een stevige reputatie, en kondigt nu met de nodige fierheid een primeur aan:   de productie  en plaatsing van vlinderkleppen voor het sluiscomplex van Ivoz-Ramet op de Maas, nabij Luik.  .

“In verschillende grotere sluizen”, legt projectleider Steven Van Gaeveren uit, “ gebeurt het versassen van het water vaak via omloopriolen. Dit omwille van het feit dat omloopriolen met grote debieten de sluizen kunnen ledigen of vullen. Voor de precieze regeling van dat proces worden de omloopriolen uitgerust met vlinderkleppen of afsluitschuiven. De vlinderkleppen DN3500 (3.5m doorlaatdiameter) voor de nieuwe sluis van Ivoz-Ramet werden geproduceerd en geïnstalleerd door De Meyer, dat daarmee zijn naam als Masters in Mechanics opnieuw waarmaakt. Door de combinatie van engineering, de vervaardiging in ons atelier, de installatie en de uitlijning on site, zijn we natuurlijk optimaal uitgerust en we hebben bovendien de juiste mensen in huis om al deze aspecten in eigen beheer uit te voeren.”

Bij dergelijke grootschalige projecten is een duidelijk afgelijnd en overkoepelend projectmanagement geen overbodige luxe. Planning, opvolging van de productie en raakvlakken met de andere partners zijn aspecten die minutieus ingecalculeerd moeten worden. Daarbij komt nog de veeleisende logistiek, met kraanwerk, transporten via de waterweg en nachttransporten over de weg van de zware en immens grote afgewerkte stukken én de complexiteit van de werf. “Vrachtwagens die over een ponton tot op de montageplaats moeten rijden. Het is als werken op een eiland,” omschrijft algemeen directeur Dirk De Meyer. “De plaatsing is trouwens feilloos en in een mum van tijd verlopen. Eén ding is jammer. Onze vlinderkleppen zitten ondergronds. Voor wie ter plaatse gaat kijken, zijn ze onzichtbaar. Dat maakt uitpakken met dit geslaagde project net iets moeilijker.”