Wat brengt 2015 ? (1) Het jaar van de geit maar geen tijd voor gemekker

adjiedjIn de laatste week van het jaar blikken we volop vooruit naar het komende jaar. Wat zal 2015 voor de bedrijfswereld brengen? En hoe kan uw onderneming maximaal voordeel halen uit de nakende trends? Made in Oost-Vlaanderen legde zijn oor onder meer te luisteren bij Adjiedj Bakas, één van Nederlands bekendste trendwatchers die al jaren met grote accuraatheid en een verrassende zin voor verbanden die op het eerste gezicht niet voor iedereen duidelijk zijn trends blootlegt, waarvan ook ondernemingen kunnen profiteren.

Volgens Bakas staat het nieuwe jaar staat in het teken van “wij” . “We gaan weer op zoek naar echte vrienden”, schrijft hij in zijn nieuwsbrief, “ bedrijven zoeken naar een nauwere band met hun klanten en de politici zoeken een beter contact met hun kiezers. Echte verbinding staat weer hoger op de agenda dan virtuele verbintenissen.” Eerder werd die trend ook al aangegeven door Steven Baellegehem, de marketingspecialist uit Knesselare, in zijn boek When digital becomes human. Een bedrijf dat daar alvast op inspeelt is de start-up Intuo van Gilles Mattelin en Tim Clauwaert die via een educatief leerplatform de brug slaat tussen e-learning en proactieve customer service. (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/intuo-slaat-de-brug-tussen-e-learning-en-customer-service/)

Bakas zegt dat we volgend jaar meer en meer zullen overstappen van schijn naar zijn en benadrukt ook dat het in een wereld die tegen een steeds sneller tempo verandert almaar meer van cruciaal belang is om buiten de box te denken. “2015 is volgens de Chinezen het Jaar van de Geit”, zegt Bakas nog. “Dat staat voor verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. En ook al mekkeren geiten, 2015 is géén jaar voor gemekker, maar voor nadenken en een nieuwe koers bepalen. Die herbezinning is ook nodig want de oude wereld kraakt intussen in haar voegen. Overal wordt de macht van bestaande structuren en monopolies uitgedaagd, omzeild en ondergraven. Consumenten nemen in het doe-het-zelf kapitalisme het heft steeds meer in eigen hand. Zij zijn immers beter geïnformeerd en geëquipeerd dan ooit tevoren. Burgers zoeken elkaar steeds meer op, want de eenzaamheid kwelt hen.”

Samenvattend: bedrijven die zich specialiseen in digitalisering die helpt om mensen echt dichter bij elkaar te brengen en bedrijven die echt inzetten op creativiteit zoals het Gentse De Blauwe Peer onder leiding van Peter Vandenberghe, (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/blauwe-peer-wil-aandacht-voor-return-on-creativity/ ) zitten volgens Bakas goed.