Innovatie is het nieuwe mantra van de kmo. Dat is niet onlogisch want elke bedrijfsleider beseft ten volle dat het in deze snel veranderende tijden van het grootste belang is om flexibel en wendbaar te zijn en krijgt ook wel elke dag de boodschap dat hij zich permanent moet heruitvinden. En daarvoor is innovatie natuurlijk een sleutelelement. Eigenlijk leven we in uitzonderlijke tijden met veranderingen die nog een stuk ingrijpender zijn dan ten tijde van de overgang van de industriële economie naar de diensteneconomie. Disruptie is het nieuwe ordewoord. Airbnb, Netflix en Uber zijn maar drie voorbeelden die aantonen hoe snel bijzonder innovatieve bedrijven erin kunnen slagen om traditionele sectoren op hun grondvesten te doen daveren.
“Vandaar dat alles wat met innovatie te maken heeft, hoog scoort op de hitparade van de businessterminologie”, zegt Peter Vandenberghe, zaakvoerder van het Gentse communicatiebureau De Blauwe Peer. “Iedereen is er immers van doordrongen dat ze hoogstnodig is. Alleen blijven heel wat bedrijven bij de praktische invulling ervan steken bij productinnovatie en bij initiatieven die enkel mikken op kostenbesparingen. Tegelijk staat creativiteit, die nochtans ook nodig is om te innoveren, in diezelfde hitparade van de succesvolste woorden in businesskringen een stuk lager. De meeste bedrijfsleiders associëren het woord nog altijd met alles wat vaag en onbestemd is. En ze vinden vooral dat heel wat onduidelijk is wat creativiteit precies kan opbrengen.”
De Blauwe Peer is er nochtans van overtuigd dat bedrijven ook een hoge “return on creativity” kunnen realiseren. “We kunnen met praktijkvoorbeelden zwart op wit aantonen dat creativiteit wel degelijk rendeert”, zegt Peter Vandenberghe, “en veel meer mogelijk maakt dan kmo-bedrijfsleiders over het algemeen denken. Alleen stellen we in de praktijk vast dat heel veel mensen wel lippendienst bewijst aan het veelgeprezen “out of the box”- denken – een woord dat ook een hoge notering heeft op de hitparade – maar het moeilijk hebben met het veranderingsmanagement dat daar het gevolg van is. Daarom willen we binnenkort een aantal workshops organiseren die duidelijk moeten maken dat inzetten op creativiteit wel degelijk loont, ook in de portemonnee.”