Consument tast dieper in de geldbeugel als hij speelgoed online koopt

zzzzzzzzfun“Er zijn dit jaar geen stoute kinderen”. Het goede nieuws dat de Sint vanop het balkon van het Antwerpse stadhuis verkondigde heeft ook economische gevolgen: de consumenten blijven behoorlijk wat geld uitgeven aan Sinterklaascadeaus. Volgens Bart Coeman, bestuurder bij vrijetijdsketen Fun, ligt dit jaar vooral het interactieve speelgoed goed in de markt. “Daarnaast zien we dat Lego de onbetwiste marktleider blijft in speelgoedland en vooral ook dat ouders bij hun onlineaankopen over het algemeen dieper in de geldbeugel tasten dan bij hun aankopen in de fysieke winkels.”

Vrijetijdsketen Fun baat in Vlaanderen dertig stenen winkels uit. Het gaat om 7 winkels in West-Vlaanderen – waar ook de roots en het hoofdkwartier van het bedrijf liggen – , 8 in Antwerpen, 4 in Limburg, 3 in Vlaams-Brabant en 8 in Oost-Vlaanderen. Daarnaast is Fun zich na de overname van onlinespeler Fundoo uit Nevele in november 2013 ook veel sterker gaan richten op de verkoop via de webshop. Met resultaat, want deze eenendertigste winkel is dit jaar voor het eerst deze die de beste verkoopresultaten van allemaal neerzet. Met dank aan het feit dat het blijkbaar minder moeite kost voor de consumenten om online een wat groter bedrag neer te tellen voor een grote speelgoeddoos dan in de fysieke winkel. “Niet onbelangrijk daarbij”, zegt Bart Coeman, “is het feit dat de consumenten de keuze hebben tussen thuislevering of het gaan ophalen van de gekochte goederen in de winkel. Omnichannel retailing is echt geen modewoord. De consument wil kunnen kiezen tussen onlineaankopen en beleving in de winkel en dat bieden we allebei.”

De acht Oost-Vlaamse winkels, gelegen in Dendermonde, Geraardsbergen, Lokeren, Ninove, Oudenaarde, Sint-Denijs-Westrem, Sint-Niklaas en Wetteren zijn grosso modo bij Fun over het hele jaar goed voor een kwart van de omzet van de keten. “Dat geeft meteen aan dat er in de consumentenbestedingen weinig regionale verschillen zijn”, geeft Bart Coeman, aan. “Want de acht Antwerpse winkels tekenen ook ongeveer voor een kwart van de omzet. Ook het onlinekoopgedrag loopt niet sterk uiteen. We merken met Sinterklaas wel dat duurdere stukken in een aantal winkels zoals Schilde in de provincie Antwerpen en Sint-Denijs-Westrem in Oost-Vlaanderen vlotter over de toonbank gaan. Merkenspeelgoed staat er nog altijd fors in de belangstelling en daar zal het feit dat de inwoners uit de omgeving er over het algemeen warmpjes in zitten wel niet vreemd aan zijn.”

Bart Coeman ziet dit jaar twee duidelijke trends in de speelgoedaankopen. “Enerzijds merken we dat interactief speelgoed met onder meer Bumba-tablets voor de allerkleinsten, de interactieve vogels Digibirds, de high-techhond Zoomer, de furreal dieren en de Furby Boom,  het voor alle leeftijdscategorieën erg goed doet. Anderzijds blijft Lego met grote voorsprong de onbetwiste marktleider in speelgoedland. De Deense fabrikant bouwt jaar ja naar zijn voorsprong op de concurrenten sterker uit. Zowel voor de kleinsten met Duplo als voor de meisjes met Friends en de jongens met City, The Lego Movie, Creator, Ninjago, Chima, Star Wars en Technic.”

Naast deze twee grote trends blijft er ook veel belangstelling bestaan voor telegeleid speelgoed en voor de klassieke gezelschapsspellen.