Het Gentse Quut, een bedrijf dat strand- en badspeelgoed ontwerpt en een dochterbedrijf is van het multidisciplinaire ontwerpbureau Pars Pro Toto, kreeg vorige week de Design Management Europe Award in de categorie micro-ondernemingen. De DME-award beloont ondernemingen die design op een strategische manier in hun bedrijfsvoering integreren. Met de prijs treedt het bedrijf in de voetsporen van bedrijven als Procter&Gamble, Camper, Virgin Atlantic, Loewe, Bosch en Siemens.
Quut is geboren in de keuken van Pars Pro Toto, een Gents ontwerpbureau met meer dan 20 jaar ervaring in industrieel productontwerp en innovatie. De missie: duurzaam, slimme en mooi producten ontwerpen die creatief spelen stimuleren op het strand, in de tuin, aan het zwembad en in bad. Van de 6 bestaande producten kregen de “Scoppi” – een schop – en “Alto” – een systeem om eenvoudig torens te bouwen- eerder al de prestigieuze internationale designprijs ‘Red Dot Design Award’. “Scoppi” kreeeg ook al een Henry Van de Velde label. Voor 2015 hebben de ontwerpers 4 nieuwe producten klaarliggen, waaronder ook een set innovatief badspeelgoed.
Quut is erin geslaagd om op een erg korte termijn een sterk merk op te bouwen, dat met zijn unieke producten een leemte in de markt vult. Volgens de jury is het bedrijf een voorbeeld bij uitstek van goed designmanagement.
“We bewijzen hiermee dat design een echte hefboom voor groei kan betekenen”, aldus Wim Van den Hende, mede-oprichter van Quut, “en hopen een voorbeeld te zijn voor andere ambitieuze opstartende bedrijven. Deze Europese award sterkt ons voornemen om te blijven investeren in het design van nieuwe producten. Het is immers dankzij onze continue investering in strategisch design, dat ons bedrijf levensvatbaar is in een zo goed als verzadigde markt.”, besluit Van den Hende.