Tabak schaadt de gezondheid, niemand die daaraan twijfelt. Dat neemt niet weg dat in 2013 volgens de Stichting tegen Kanker nog altijd 27% van bevolking rookt. En zoals mensen een heel leven fan blijven van dezelfde voetbalclub of altijd dezelfde krant blijven lezen, zijn ook rokers vaak bijzonder verknocht aan hun merk.
Dat geldt met name voor de rokers van Belga, een icoon van de Belgische tabaksindustrie dat ooit nog de onsterfelijke slogan “de sigaret van de sportman” bedacht. . Binnenkort verdwijnt dit merk echter van de Belgische markt aangezien British American Tobacco besliste om het te integreren in het gamma van Lucky Strike. Dat betekent dat 6% van de rokers, die trouw zijn aan de Belga-sigaret, bij de tabakhandelaar binnenkort pakjes van een ander merk zullen moeten kopen. Of toch niet?
Torrekens Tobacco Belgium, uit Ninove, ruikt immers kansen. Deze lokale producent die, volgend jaar zijn tachtigste verjaardag viert en sinds 2007 in handen is van de Luxemburgse groep Landewyck lanceert zijn eigen Belgische merk, een typisch Belgische mengeling van blonde tabak om rokers die teleurgesteld zijn door de verandering een alternatief te bieden.
De nieuwe sigaret zal “B” by Torrekens heten. Daarmee trekt de packaging helemaal de kaart van de Belgo-Belgische identiteit. Een hoofdletter B functioneert als logo, wit op een rode achtergrond, geaccentueerd met een speelse bies en een gouden kroon om de afkomst uit ons koninkrijk te benadrukken. De slogan van de kennismakingscampagne luidt “Van bij ons.” In de lanceringsfase vindt de marktintroductie plaats in 4000 verkooppunten. Om de zichtbaarheid te vergroten bij krantenwinkels-tabakshandelaren waar publiciteit is toegestaan zijn vloerstickers, wobblers en elektrostatische A3-affiches beschikbaar.