Apothekerszoon realiseert snelle groei met OTC-producten

MIX_4624Vanuit het geloof dat apotheken zich in de toekomst voort zullen ontwikkelen tot ontmoetingsplaatsen waar alle soorten klanten die belangstelling hebben voor gezondheidszorg welkom zijn, richtte de jonge Gentse ondernemer Dries Van de Walle samen met zijn vriendin Gaëlle Verspeelt in december 2010 Pharma More op. “De naam is niet toevallig gekozen”, zegt Dries Van de Walle. “We zijn ervan overtuigd dat de apotheek meer is dan wat ze altijd is geweest: het is ook de beste plaats voor informatie en voor de beste gezondheidszorgen

In maart 2012 stapte Pharma More voor het eerst naar de markt met Les Couleurs de Noir, hypo-allergene maquillage. Dit gamma is ondertussen uitgegroeid tot 30 producten, die verdeeld worden in 605 apotheken. Kort daarop lanceerde het bedrijf met het hippe antimuggenbandje BuggaBandz een tweede merk, dat ondertussen in 420 apotheken over de toonbank gaat.

“Zowel mijn grootouders als mijn ouders en mijn zus waren of zijn apothekers”, zegt Dries Van de Walle. “Dat betekent dat ik de markt bijzonder goed ken en gezien heb dat de doorbraak van de generische geneesmiddelen de winstmarges van de apothekers zwaar onder druk zet. Dat verplicht hen om nieuwe en interessante markten aan te boren. Maquillageproducten zijn daarbij een mogelijkheid maar apothekers zijn natuurlijk geen visagisten en hebben het soms moeilijk om advies te geven. Tegelijk is het ook een feit mensen steeds meer met allergieën kampen, zodat hypo-allergene merken op toenemende belangstelling kunnen rekenen. Door die drie  puzzelstukken in elkaar te schuiven, kwamen we uit bij  Les Couleurs de Noir, een gamma dat niet veel plaats inneemt, een antwoordt biedt op de vragen van de klanten en ook een mooie winstmarge biedt.”

De Dries Van de Walle en Gaëlle Verspeelt ondertussen al twee vaste medewerkers, drie freelancers en een stagiaire in dienst hebben, bewijst dat het marktgevoel juist zat. “We zetten een relatief snelle groei neer, omdat we tegelijk proberen in te spelen op de noden van de apotheken en van de eindklanten en we zijn er dan ook van overtuigd dat we kunnen uitgroeien tot een belangrijke Europese speler op de over the counter-markt” besluit Dries Van de Walle