De 22-jarige Henri Jacobs richtte als student op zijn 18de samen met Tom Van den Bulcke het bedrijf Forcit op. Ondertussen heeft zijn ineractieve website agency dat focust op gebruiksvriendelijke webapplicaties, platformen, e-commerce voor B2B en B2C, usability en interface design en automatisering, al een flinke weg afgelegd.
Op de klantenlijst staan onder meer Skedify, Grizzlysound en de B2B webshop van textielbedrijf Clarysse. “Als jonge ondernemer moet je niet willen lopen vooraleer je kan gaan”, zegt hij. “En ondernemen is zeker niet altijd gemakkelijk, maar een goede voorbereiding, een brede interesse en de durf om hulp te vragen aan ervaren mensen, kunnen je als starter al een heel eind op weg helpen.” De jonge ondernemer heeft een duidelijke visie op ondernemerschap en wil via Forcit diverse andere projecten opzetten en ontwikkelen. “Zo creëren we spin-offs die als het ware vanuit een ecosysteem tot stand komen”, zegt hij. “Ik geloof heel sterk in verregaande samenwerking op alle mogelijke vlakken.” Vanuit die filosofie zijn ook de afdelingen Actiegericht en Denkbeeldig ontstaan. Met Actiegericht richt het bedrijf, waarbij ondertussen vijf mensen hun brood verdienen, zich op lead generation, call to action, conversion marketing en ab-testing om op die manier de kmo te helpen om zoveel mogelijk voordeel te halen uit “nieuwe marketing” waarin internet en sociale media een hoofdrol spelen.
Denkbeeldig is dan weer een initiatief dat ontstaan is uit de samenwerking met een fotograaf en dat voor bedrijven virtuele tours op maat maakt, zodat de bezoekers aan hun site, meteen eigenlijk ook het hele verkooppunt of kantoor virtueel kunnen bezoeken. Henri Jacobs benadrukt ook dat hij het duurzaamheidsaspect hoog in het vaandel voert. “We hebben geen wagens maar maken gebruik van Cambio autodelen als we er één nodig hebben en in ons kantoor waarin we de bureaus zelf hebben gemaakt uit oude houten pallets, beperken we het gebruik van printer en papier zoveel mogelijk.”
De jonge ondernemer, die tegelijk ook weer student is geworden en een marketingopleiding volgt, is echt gebeten door het ondernemersvirus en werkt mee aan alle mogelijke initiatieven om het ondernemerschap te promoten. Zo is hij één van de drijvende krachten achter de studentenvereniging Aerey, die events organiseert om studenten en ondernemers bij elkaar te brengen. “Om mensen leuk en prettig werk te bezorgen, zijn er nu eenmaal ondernemers nodig, die durven springen en die geloven in de kracht van duurzaam ondernemerschap. Ik ben ook een boek aan het schrijven rond alles wat je als jonge ondernemer meemaakt en rond de valkuilen voor start-ups.” Binnenkort wil Henri Jacobs trouwens ook een adviesraad oprichten met een aantal gevestigde ondernemers. “Ik ben jong en weet dat ik nog veel moet leren”, besluit hij enthousiast, “maar mijn ervaring van de laatste jaren leert dat ondernemers die het gemaakt hebben helemaal niet neerkijken op jongeren die initiatief aan de dag durven leggen. Integendeel zelfs. Ik hoop met mijn voorbeelden ook andere jongeren te overtuigen om de stap naar het ondernemerschap te zetten.”