Op 5 november weten we wie Le Pain Quotidien opvolgt als “Winkelconcept van het jaar”, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door handelsfederatie Comeos. Op de lijst van tien genomineerden die Comeos bekendmaakte staat het Gentse concept Wasbar.
Het bedrijf van Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, dat bekendheid verwierf door de overwinning in het programma Topstarter en dat ondertussen het concept ook heeft uitgerold in Antwerpen en Kortrijk moet de Oost-Vlaamse eer hoog houden.
Henau en Vandenbogaerde konden wel minder snel groeien dan ze zelf hadden verwacht – in Nederland stuitten ze bijvoorbeeld op een wet die wassalons verbiedt om alcohol te serveren – maar gelden toch als sterke vernieuwers in het retaillandschap omdat hun concept met onder meer live optredens, plaats voor een kapper en pop-up stores voor kleding, en buffet- en apertitiefdagen, perfect past in wat jongeren vandaag van bruisende steden verwachten.
Een andere genomineerde voor de Mercuriusprijs is Buissonnière, het winkelconcept van Myriam Goethals dat winkels heeft in Waver, Kortrijk, Sint-Genesius-Rode en Gent, die enkel open zijn als er voldoende aanbod is.
Bij de andere kandidaten op de prijs, die werden geselecteerd door een jury, met onder meer marketingprofessor Gino VanOssel, zijn vier bekende namen uit de grootdistributie. Het gaat om Delhaize met zijn supermarkt van de toekomst in Wezembeek-Oppem, Carrefour zijn concept Drive.be, Lidl, met zijn CO2-neutrale discount in Elsene en Louis Delhaize met zijn supersnelle Wink afhaaldienst. Andere kandidaten die hopen op de prijs zijn lingerieketen Hunkemöller, met zijn nieuwe winkelconcept op de Antwerpse Meir, Ixina, met zijn virtuele keuken in 3D en Action, dat ook wel bekend staat als de Aldi van de non-food en de apothekersgroep Pharmacie Servais.
De prijs wordt op 5 november uitgereikt tijdens een gala-avond in de Wild Gallery in Vorst.