Het marktonderzoeksbureau Profacts uit Eke heeft het fiscale boekjaar 2013-2014 afgesloten met een omzetgroei van 15%. De omzet van Profacts steeg afgelopen jaar van 3,8 tot 4,4 miljoen euro.
Profacts werd opgericht in 2006, vlak voor de financiële crisis van 2007-2009 en de economische stagnatie die erop volgde. Toch slaagde het bedrijf uit Eke erin om op 8 jaar tijd uit te groeien van een tweemanszaak met een omzet van 230.000€ tot een middelgrote KMO van 26 consultants en een omzet van 4.361.000€. De gemiddelde jaarlijkse omzetgroei bedraagt daarmee ruim 50%.
Oprichters en Managing Partners, Timothy Desmet en Stijn De Rammelaere, zijn ervan overtuigd dat de groei voornamelijk te danken is aan de doorgedreven focus op de kwaliteit van dienstverlening: “Bij Profacts zijn we pas tevreden als onze klanten een wow-gevoel hebben. Onze belangrijkste bedrijfswaarde is dan ook customer delight en niet zomaar customer satisfaction. We leggen de lat bij onze medewerkers hiervoor zeer hoog.”
Timothy en Stijn zijn vooral blij dat de groei in omzet ook vertaald kon worden in groei in werkgelegenheid, want ook het aantal medewerkers is met 15% gestegen.
De groei van Profacts is des te opmerkelijker aangezien de sector van de marktonderzoeksbureaus in 2013 vrij zwaar onder druk stond met een totale omzetdaling van 7%.
Profacts is een full-service marktonderzoeksbureau en beantwoordt management- en marketingvragen van grote Belgische en internationale bedrijven op basis van kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek bij consumenten, klanten, werknemers, suppliers en andere stakeholders. Typische onderwerpen die via marktonderzoek onderzocht worden zijn klantentevredenheid, het potentieel van nieuwe producten en diensten, pre- en posttesten van reclamecampagnes, merkimago en prijselasticiteit.