Op 14 oktober wordt niet alleen de award voor de onderneming van het jaar toegekend, maar ook die voor de meest beloftevolle onderneming van het jaar. Eén van de genomineerden is de Gentse startup Showpad, die een platform heeft ontwikkeld om sales en marketing beter op elkaar af te stemmen. Deze Gentse start-up, die ook een kantoor heeft in San Francisco, maakt salesteams productiever en zorgt ervoor dat de marketingafdelingen meer inzicht krijgen in de effectiviteit van hun salescontent.
De onderneming werd in 2011 opgericht door Pieterjan Bouten, Louis Jonckheere en Peter Minne en heeft inmiddels al zo’n 40 medewerkers. In 2013 investeerde Hummingbird Ventures 2 miljoen dollar risicokapitaal om de expansie van het bedrijf in de Verenigde Staten te financieren. Showpad heeft ondertussen meer dan 500 klanten in 40 verschillende landen. Heel wat grote multinationals zoals Xerox, Audi en BASF zijn klant, maar dat belet niet dat de diensten van het bedrijf ook bijzonder nuttig zijn voor kleinere ondernemingen.
Showpad bestaat uit een online platform en een mobiele app. Via het online platform kan marketing gemakkelijk alle verkoopmateriaal beheren en distribueren. Dankzij Showpad zijn de marketingafdelingen van een onderneming 100% zeker dat de verkoopafdeling de laatste informatie aan haar vingertoppen heeft. Verder is er een uitgebreide rapportering die onder meer inzicht geeft hoe klanten en prospecten reageren op de door de verkoopafdeling gedeelde content.
De mobiele app zorgt ervoor dat salesteams en indirecte saleskanalen toegang hebben tot de meest up-to-date sales content. Ze kunnen het nodige salesmateriaal gemakkelijk vinden, presenteren en delen. Daarnaast suggereert de app bepaalde content op basis van de context, zoals het type klant en kan de verkoopafdeling zien hoe een contact reageert op de gedeelde informatie.