Nu ook afdeling lokale producten bij Carrefour Oostakker

lokproductcarrefourMidden 2012 werden de hypermarkten van Carrefour Herstal en Mons-Les-Grands-Prés pilootwinkels voor het initiatief  “lokale producten” gelanceerd door Carrefour Belgium in samenwerking met de landbouwfaculteit van de Universiteit van Luik en de betrokken provincies. Bij de start werkte de distributiegroep samen met een tiental producenten en konden de klanten kiezen uit een dertigtal producten. Twee jaar later bieden 42 hypermarkten Carrefour en 39 Carrefour market supermarkten bijna 5000 producten aan, in samenwerking met 440 lokale producenten

Carrefour Belgium innoveert niet zomaar door lokale producten in de kijker te zetten, maar past exclusief voor deze kleine lokale entiteiten, die meestal familiezaken zijn, het hele aankoop-, lever-, betaal- en verkoopsysteem aan op basis van hun behoeften.

Het initiatief ontwikkelt zich provincie per provincie, ook in Vlaanderen sinds eind 2013. Zo hebben onder andere de Hypermarkten Carrefour van Diest, Genk, Hasselt en Kuringen al een mooie afdeling lokale producten. Sinds 5 september beschikt ook de hypermarkt van Carrefour in Oostakker over een ruime afdeling lokale producten.

Voortaan biedt de Hypermarkt in deze Gentse randgemeente authentieke lokale producten aan, die in een straal van 40 km rond de winkel geproduceerd worden. De winkel werkt rechtstreeks samen met de volgende producenten: Belfleurken (Gentse Azalea), Pralines Depoorter (artisanale pralines), microbrouwerij Paeleman, Den Ouden Advokaat, Rabeko (confituren en chocopasta), Fruitbedrijf Berckelaer (appelwijn), Gruut (Bieren Gentse stadsbrouwerij), Meetjeshoeve (escargots & saffraankwekerij), RoomeR (aperitief op basis van vlierbloesem), bioslagerij De Boom (biologische charcuterie), De Ijsster (artisanale ijsroom), Hoorens koffie, stokerij Vandamme (Balegemse jenever), De Vierhoekhoeve (bier en kruidenkaasjes), Lerouge (biologische appelsappen), Verhofstede sappen (vruchtensappen).

 “Een hypermarkt is de ideale plaats om zoveel mogelijk mensen lokale producten en producenten te laten ontdekken tijdens hun ‘grote’ aankopen”, zegt Vera Vermeeren, woordvoerster van Carrefour. “Het is een initiatief dat de rijkdommen vann een regio  beschermt en de lokale economie ondersteunt.”