Lingeriefabrikant Van de Velde uit Schellebelle boekte in het eerste semester van dit jaar een omzetstijging met 10,3% tot 107 miljoen euro en zal dit najaar voor het eerst een tussentijds dividend uitkeren aan zijn aandeelhouders. De groepswinst na belastingen komt uit op 4,9 miljoen euro. Die winst had een stuk hoger kunnen liggen als de groep geen 16,3 miljoen euro had afgeboekt op haar Amerikaanse winkelketen Intimacy die slecht presteerde en een omzetdaling van 14% moest laten optekenen.
Toch kan CEO Ignace Van Doorselaere heel tevreden zijn. Vooral de nieuwe badmodelijn van het merk Prima Donna was een succes. Omdat badmode in de tweede helft van het jaar geen bijdrage aan de omzet zal leveren, riep het bedrijf bij de voorstelling van de halfjaarresultaen wel op om geen te hoge verwachtingen voor het tweede halfjaar te koesteren. Toch blijft er sprake van optimisme: het aantal voororders voor het komende halfjaar ligt hoger dan die van vorig jaar. Van de Velde maakt overigens kans om op 14 oktober uit de handen van koning Filip de prestigieuze prijs te krijgen van Onderneming van het Jaar. Het bedrijf is immers één van de genomineerden voor de 20ste editie van dit evenement dat wordt georganiseerd door Ernest & Young, in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. De andere genomineerden zijn de Katoen Natie uit Antwerpen, Vyncke uit Harelbeke, Kinepolis Gent en Ontex uit Aalst. Met andere woorden: drie van de vijf genomineerden komen uit Oost-Vlaanderen.