Lotus Bakeries boekt in eerste semester 5% meer omzet en 19% meer winst

lotusTijdens het eerste semester groeide de geconsolideerde omzet van de Groep Lotus Bakeries met 5% tot 167,8 miljoen euro. De omzetgroei is voornamelijk toe te schrijven aan de positieve evolutie van de merken van de groep. Het nettoresultaat van de eerste jaarhelft stijgt met 19,4% ten opzichte van 2013 en bedraagt 16,1 miljoen EUR

Eerder was al bekend gemaakt dat de consument de dinosauruskoekjes van Lotus bijzonder goed weet te smaken. De ondersteuning met televisiecampagnes in België en Frankrijk gaven nog een extra duwtje in de rug.  Ook de omzet van de wafels, die nu in meer formaten beschikbaar zijn leverde een positieve bijdrage tot de groei, terwijl de groep ook de internationalisering van kernproduct speculoos voortzette. Enkel de ontbijtkoeken gingen in het eerste semester iets minder vlot over de toonbank.

CEO Jan Boone verheugt zich niet enkel over de gestegen omzet maar vooral over de stijging van de rentabiliteit. “De gedane investeringen ter waarde van 8,4 miljoen euro,, zoals in de bouw van een nieuw hoofdkantoor in Lembeke, de ingebruikname van nieuwe speculooslijnen in Lembeke en de succesvolle verhuis van de franginpaneproductie van Lembeke naar Oostakker, verhoogden de efficiëntie en de flexibiliteit”, zegt hij.  “Bovendien werd in de vestiging in  Bovendien werd Eeklo SAP succesvol geïmplementeerd en werd de plant tevens geïntegreerd binnen de organisatie van Lotus Bakeries.”

Hij voegt er nog aan toe dat Lotus Bakeries sterk blijft investeren in België en Nederland.  “In de periode 2010-2014 zal voor 120 miljoen euro in de fabrieken van de groep geïnvesteerd zijn. Zo bouwt Lotus Bakeries voort aan het verhogen van de productie-efficiëntie en aan een consistent hoog kwaliteitsniveau van de verschillende specialiteiten. We blijven ook investeren in marketing en sales en we blijven ook de  internationalisering van Lotus speculoos voortzetten.”