Bart De Waele: "Professionalisering e-commerce kan veel jobs opleveren"

Bart De Waele is als CEO van het Gentse digitale communicatiebureau Wijs één van de ondernemers die het best op de hoogte zijn van de revolutionaire digitale ontwikkelingen, waarmee alle ondernemingen in alle sectoren tegenwoordig rekening moeten houden. Hij haalt enkele opvallende vaststellingen naar voor uit het e-commercerapport dat Wijs heeft gemaakt en vindt het hoog tijd dat ons land meer van zijn natuurlijke troeven gebruik gaat maken om iets te doen aan de achterstand op andere Europese landen.

Achterop

Bart-De-Waele“Europa doet het zeer goed op het vlak van e-commerce”, zegt hij. “In 2012 zou er voor maar liefst 312 miljard euro aan goederen en diensten via het digitale medium de weg naar de klant hebben gevonden. Dit is zo’n 3.5% van het totale BBP van Europa, met naar schatting  550 000 onlineshops en 3,5 miljard jaarlijkse verzonden pakketten. Sinds 2010 is de Europese B2C e-commerce groter dan die van de Verenigde Staten. Maar terwijl het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland samen goed zijn voor  meer dan 70% van de Europese e-commerce, blijft de onlinehandel bij ons achterop hinken.”

Mogelijkheden

Het Duitse Zalando, en Coolblue en Bol zijn inmiddels ook bij de Belgische consumenten een begrip geworden en dat terwijl zowat 60% van de Europese koopkracht in een straal van 500 kilometer rond Vlaanderen ligt, en terwijl onze regio door de centrale ligging en door de vertrouwdheid met veel talen en culturen, eigenlijk hé logistieke centrum van het oude continent zou moeten zijn. Volgens het rapport van Wijs zijn er nochtans mogelijkheden om ook in onze regio de e-commerce naar een hoger niveau te tillen. “Niet door te concurreren tegen buitenlandse spelers die mikken op consumenten die perfect weten wat ze willen”, zegt Bart De Waele, “maar wel door te mikken op twee vaak genegeerde consumentengroepen die online hun gading nog niet altijd vinden:  zij die ongeveer weten wat ze willen, maar advies nodig hebben en zij die zin hebben om iets te kopen, maar nog niet weten wat of waar.”

Advies en content

De eerste groep zoekt volgens Bart De Waele meestal bij offline retailers, waar ze advies krijgen van een verkoper. Een e-commerce omgeving waar op een natuurlijke en intuïtieve manier professioneel advies wordt gegeven, kan hier een oplossing zijn.  “De tweede groep wil geïnspireerd worden, op dezelfde manier als consumenten die  door een winkelstraat lopen. Een klassieke webshop richt zich echter puur op de verkoop van zoveel mogelijk producten via zo weinig mogelijk clicks. Volgens mij is er dan ook ruimte voor webshops met meer content, die emotie, inspiratie en advies samenbrengen, bijvoorbeeld met tips om een ruimte budgetvriendelijk in te richten en met een aanbod van de daarbij besproken producten. Als de KMO overtuigd geraakt van de noodzaak om e-commerce op een doorgedreven manier te professionaliseren, kan dat heel wat jobs opleveren.”

Het E-commerce Rapport 2014 van Wijs, kan worden gedwonload op http://vree.ws/ecommercedownload .