Communicatiebureau Modulo uit Melle timmert al bijna dertig jaar aan de weg en heeft in die tijd een indrukwekkende lijst opgebouwd van meestal trouwe klanten. Zo staat Modulo al sinds de oprichting van Ivago in voor de communicatie van de Gentse afvalintercommunale. “Met enige zin voor overdrijving” lacht zaakvoerster Marie-Anne Desiere, “zou je kunnen zeggen dat we de Gentenaar hebben leren sorteren.” Modulo heeft ook al vier jaar na elkaar de affiche voor de Gentse feesten ontwerpen en zal die opdracht ook de komende twee jaar vervullen.
Marie-Anne Desiere wijst op een belangrijke trend die eigenlijk ook te horen is in de laatste reclamespot van Devos-Lemmens, die de mensen aanzet om “atf te klikken”, los te komen van de sociale media omdat “echte vrienden elkaar aan tafel spreken”. “Door de snelle ontwikkeling van de sociale media leken we met zijn allen inderdaad een beetje vergeten dat in de business in het algemeen en in de reclamebusiness in het bijzonder menselijke contacten toch van wezenlijk belang blijven. Mailen, Facebooken, sms-en, het is allemaal goed en wel, maar niets gaat toch boven een persoonlijk gesprek. In de internationale zakenwereld heeft ook de videoconferencing nooit een einde kunnen maken aan de zakenreizen. Ik merk in ieder geval dat er weer een toenemende nood is aan persoonlijke gesprekken.”
In die zin is de vestigingsplaats van Modulo een belangrijke troef. Klanten kunnen tegen de files inrijden om daar te vergaderen en bovendien is de locatie in de buurt van Gent vrij centraal gelegen. “Maar natuurlijk moeten we ook zelf bij klanten over de vloer komen”, geeft Marie-Anne Desiere nog aan, “en in die zin is het uitbouwen van een regionaal netwerk erg belangrijk voor ons. Hoe meer klanten we dicht bij de deur hebben, hoe minder tijd we verliezen om die noodzakelijke persoonlijke gesprekken te kunnen voeren. Ik juich de komst van www.madeinoostvlaanderen.be dan ook sterk toe. Elke morgen een nieuwsbrief met korte berichten over wat reilt en zeilt in de Oost-Vlaamse ondernemerswereld werkt inspirerend en kan voor ons eigenlijk prospectietijd besparen.”