Als er in de meubel- en decoratiesector één Belgisch bedrijf bestaat dat wereldwijd kan bogen op een ijzersterke reputatie, dan is het ongetwijfeld Flamant. Dit merk is een echt icoon van Belgische knowhow en heeft in het buitenland een even grote uitstraling als pakweg Belgische chocolade en bier.
Totaalaanbod
Lang voor andere spelers uit de sector daar ook aan dachten, kwam Flamant al met een totaalaanbod, dat ook vandaag nog de kracht van het merkt vormt. Het concept is nog altijd dat het merk zich niet beperkt tot één product maar open staat voor alle mogelijke voorstellen. En dankzij de samenwerking van alle leveranciers en een uitstekend team van medewerkers is dat nog altijd een succesrecept.
Voorstelling collectie in passende sfeer
In de showroom van 3.500 vierkante meter naast het hoofdkantoor van het bedrijf in Geraardsberen is de volledige collectie in de passende sfeer voorgesteld. Ook met die manier van presenteren was het bedrijf een voorloper, en het is nog altijd een enorme sterkte, zodat het niet hoeft te verwonderen dat de professionals die hun collectie willen vernieuwen er vaak twee volledige dagen doorbrengen. Zowel in januari als in september neemt Flamant in Parijs bovendien met een stand van meer dan 1.000 m² deel aan de topbeurs Maison & Objet. Voor de komende editie van september zal de stand zelfs nog iets groter zijn.
De producten zijn stuk voor stuk van hoogstaande kwaliteit en in de collectie zijn steeds meer items op een heel ambachtelijke manier afgewerkt. De verdeling gebeurt via een aantal eigen winkels en via partnership stores die de producten aan de man brengen in exclusieve of multimerkenshops.
Decoratieadvies thuis
Toch ondervindt ook Flamant dat het vertrouwen van de consumenten na de crisis slechts mondjesmaat terugkeert. Flamant is echter niet bij de pakken blijven zitten en is met veel vertrouwen op zoek gegaan naar nieuwe creatieve oplossingen. Zo is recent een dienst “decoratieadvies thuis” (interior coaching) opgezet die door de klanten zeer goed is onthaald. “Het is een aloude wijsheid”, zegt Alex Flamant, “maar de klant is koning. Het is aan ons om die op zijn of haar wenken te bedienen.”