Minder onderweg, mensgericht hybride werken, slimmer en groener: dat zijn de drie pijlers van het Charter Baanbrekende Werkgever, een initiatief van Jobat, De Lijn en AMS. Ze willen andere organisaties inspireren bij hun beleid rond hybride werken en nieuwe mobiliteit.
Tijdens de coronacrisis ontdekten we met z’n allen thuiswerk en merkten dat het kan. Maar we ondervonden ook dat hybride werken voor nieuwe uitdagingen zorgt. In het charter krijgen die dan ook de nodige aandacht.
Ontmoeting en innovatie
Tijdens de lockdown misten we de connectie met collega’s. Kantoren worden nog meer de plek waar we elkaar ontmoeten. Ook voor innovatie zijn ze the place to be. Kantoren zijn veel meer dan louter de plek waar we onze taken uitvoeren, dat kunnen we vaak ook thuis.
De inrichting van de werkplek kan de connectie tussen collega’s verbeteren. Maar ook afspraken binnen een team kunnen het contact stimuleren. Klanten en andere teams binnen het bedrijf spelen ook mee in die afspraken. Ook zij hebben nood aan connectie met een team (en omgekeerd).
Work life balance
COVID-19 zorgt voor een versnelde cultuuromslag. Als medewerker gaan we een resultaatsverbintenis aan. Waar of wanneer we resultaten behalen, dat is minder belangrijk. Werkuren zelf plannen lijkt logischer in een kantoor- dan in een productieomgeving. Maar er zijn experimenten waarbij ploegarbeiders glijdende werkuren hebben.
De richting waarin we evolueren is duidelijk, maar de snelheid kan verschillen van bedrijf tot bedrijf en van sector tot sector. De omslag kan alleen succesvol zijn als de work life balance goed zit. Hybride werken moet – net als nieuwe mobiliteit – het welzijn van werknemers verbeteren.
Minder, slimmer en groener onderweg
Hybride werken kan een positieve impact hebben op mobiliteit omdat medewerkers minder kilometers doen. De werknemer staat centraal, niet de werkplek. Groenere vervoersmodi kunnen een oplossing bieden voor slimmere verplaatsingen. Denk maar aan (elektrische) fietsen, openbaar vervoer, (e-)steps of combinaties ervan. Is de auto onvermijdelijk, dan kan een organisatie maximaal inzetten op groene bedrijfswagens of deelauto’s.
De situatie is voor elke organisatie en elk individu anders. Keuzevrijheid voor de individuele werknemer is dan ook cruciaal. Maar voor iedereen zijn er wel mogelijkheden om minder, slimmer en groener onderweg te zijn.