MECHELEN – Voka lanceert, samen met Deloitte Private, een digitale quick scan. Bedrijven die willen weten hoe gedigitaliseerd ze zijn, kunnen zelf zo’n scan uitvoeren. “Met de scan kan je je meten met andere bedrijven uit je sector”, zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder bij Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen.
Hoe de scan werkt? Aan de hand van een vragenlijst worden alle facetten van je bedrijf doorgelicht. Is je strategie voldoende digitaal? Benader je je klanten en leveranciers voldoende digitaal? En is je bedrijf erop voorzien om digitaal te werken? Je hele onderneming krijgt een doorlichting. En op het einde van de scan krijg je een score.
Future proof
De coronacrisis heeft de digitalisering nog in een stroomversnelling gebracht. Het heeft bedrijven aangezet om sneller te digitaliseren. Al zijn er nog bedrijven die hun werknemers niet kunnen laten telewerken, die hun transacties met klanten en bijbehorende facturen niet digitaal kunnen afhandelen en geen online etalage hebben waar potentiële kopers kunnen kijken. Technologie kan hierin helpen.
“Door de coronacrisis weet niemand op dit ogenblik hoe de economie er binnen enkele jaren zal uitzien. Zeker is wel dat de digitale ommekeer is ingezet. Als we de bedrijven in onze regio future proof willen maken, moeten we met z’n allen op het vlak van digitalisering nog stappen zetten. Deze scan is daar een handige tool voor”, zegt Tom Laveren.
Voor kmo’s
Ook Bruno Peelaers, van Deloitte Private, ziet de voordelen voor de kmo’s in Vlaanderen. “Om competitief te blijven moet je als Vlaamse kmo meer inzetten op digitalisering. De bereidheid bij de Vlaamse kmo’s is groot. Hiertoe moet je als bedrijf werk maken van een duidelijke visie en strategie over hoe je digitaliseringskansen kan grijpen en concreet kan vertalen naar effectieve implementatie.”