Research

Thomas More krijgt bijna 2 miljoen subsidies van Vlaio voor onderzoeksprojecten

MECHELEN – Thomas More is de grote slokop in het competitieve TETRA-programma voor praktijkgericht onderzoek van de Vlaamse overheid. Vier onderzoeksprojecten binnen de domeinen digitale innovatie, immersieve technologie en innovatie in de zorg werden goedgekeurd, goed voor bijna twee miljoen euro aan subsidies.

TETRA is een programma van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio) dat praktijkgericht onderzoek door hogescholen en geïntegreerde opleidingen in de universiteiten steunt. De projecten hebben tot doel om recent beschikbare kennis te vertalen in concrete, nuttige toepassingen zodat Vlaamse ondernemingen en non-profitorganisaties sneller en efficiënter kunnen innoveren.

Thomas More-hogeschool krijgt groen licht voor vier onderzoeksprojecten: Sense to eXion, BreatheBox, Augmented Customer Involvement en eXtend.

Innovatie in de zorg

Het expertisecentrum Mobilab & Care diende twee projectvoorstellen in die passen in hun ambitie om te ‘zorgen voor de zorg van morgen’. “Door het ontwikkelen, evalueren en implementeren van innovaties in de zorg, willen we de levenskwaliteit van personen met een zorg- of ondersteuningsnood verhogen, zodat ze ten volle kunnen deelnemen aan de samenleving”, zegt innovation manager Lieven De Maesschalk.

Met het onderzoeksproject Sense to eXion wil Mobilab & Care ondernemingen helpen om fysieke overbelasting bij hun werknemers te voorkomen en hen te leren hoe slimme sensoren, preventieve orthesen en exoskeletons hiervoor kunnen worden ingezet.

Met BreatheBox wordt een toolbox ontwikkeld om therapeuten en coaches te ondersteunen in het efficiënt aanleren, beoordelen en opvolgen van diverse ademhalingstherapieën.

Digitale transformatie

Het expertisecentrum Creative & Innovative Business onderzoekt en ontwikkelt innovatieve oplossingen voor bedrijven en organisaties om hun toekomstbestendigheid en competitiviteit te vergroten. De twee projecten die werden goedgekeurd vallen binnen de pijler ‘digital media experience’.

In het Augmented Customer Involvement-project leren ondernemingen hoe ze hun klanten unieke ervaringen kunnen bezorgen via augmented reality (AR).

“Hoewel er de laatste jaren in de broadcastwereld volop geëxperimenteerd werd met immersieve technologieën als virtual reality (VR) en 360° video, zijn er in Vlaanderen nog betrekkelijk weinig spelers die deze technologieën inzetten. In het project eXtend willen we de broadcast- en professionele videosector de kennis aanreiken om daar (verder) mee aan de slag te gaan, zowel om de kijker een betere beleving te bieden, als om het productieproces te optimaliseren”, zegt onderzoeker Bruno Koninckx. Bedrijven als VRT, Videohouse, DPG Media en Studio 100 hebben toegezegd om deel te nemen aan het onderzoeksproject.